Buszbeszerzések, márciusban indulhat a KISS – ez történt a héten a közlekedésben

iho   ·   2020.02.02. 18:00
400px_kiss003

Tervezhetik a Budapest–Kolozsvár nagysebességű vasutat. A magyar kormány még 2018 januárjában hagyta jóvá a két várost összekötő vasútvonal létrehozásának tervtanulmányait, erre egymilliárd forintot különítettek el. A NIF január végén írta ki a közbeszerzést, mely szerint a tervezés során körülbelül 250–300 kilométer hosszú, jellemzően 250–350 kilométer per órás sebességű, legalább évi ötszázezer utast szállító vasúti pályával kell számolni, mely legalább két, átlagosan legalább hetvenezer lakosú város városi közösségi közlekedési rendszerébe csatlakozik, intermodális csomóponttal.

Öt csuklós Volvo buszt szerzett be Oslóból az Intertanker Kft. (fotó: Øyvind Berg, phototrans.eu)

Volvo-csuklósok érkeztek Debrecenbe. Az Intertanker Kft. (ITK) öt, 2010-es gyártású 7700A kocsit vásárolt használtan Oslóból. A buszok alapvetően megegyeznek a Debrecenben 2009 óta közlekedő csuklós Volvo Cívis 18-asokkal, a motor teljesítménye és a váltó típusa azonban eltérő. A futásteljesítményük mindössze 200 ezer kilométer körül van, míg a debreceni kocsik ennek három-négyszeresénél tartanak. Az ITK közleménye alapján a norvég csuklósok műszaki tartalékba kerülnek, ami azt jelenti, hogy a szükséges felkészítést követően saját szerződéses járatokba állhatnak be ott, ahol erre igény merül fel. Vagyis a későbbiekben Debrecenben, de akár Budapesten vagy Kecskeméten is felbukkanhatnak majd.

Nincs elég pénz a Lánchíd és környékének felújításához. A rendelkezésre álló 23 milliárd 366 millió forintos teljes beruházási összeg önmagában sem elegendő a Lánchíd rekonstrukciójára, ezért a Fővárosi Közgyűlésnek a költségek csökkentése érdekében felül kell vizsgálni a terveket, a feladatok kivitelezési sorrendjét és időbeli ütemezését, valamint új közbeszerzést kell kiírni. Karácsony Gergely főpolgármester szerint a projekt nem halasztható, a hidat mindenképpen fel kell újítani, akár a váralagút rekonstrukciójának későbbre ütemezésével is. A Lánchíd és környékének megújítására 2019 nyarán írtak ki közbeszerzést. A Lánchíd és a Széchenyi István tér felújítására a legolcsóbb ajánlat 24 milliárd 643 millió forintot, a budai váralagút felújítására pedig 9 milliárd 901 millió forintot kért.

Harminc, plusz opciósan további három Mercedes-Benz Conecto G csuklósbuszt állít forgalomba Budapesten a Volánbusz (fotó: Vörös Attila)

Új Mercedes-csuklósbuszok érkeznek Budapestre. A Volánbusz még tavaly júliusban írt ki közbeszerzési eljárást szóló és csuklós kocsikra, utóbbit az Inter Traction Electrics Kft. (ITE) nyerte el a Törökországban gyártott Mercedes-Benz Conecto G típussal. A tenderen a Solaris is indult, és hiába ajánlott jobb árat, a kedvezőbb szállítási idővel az ITE nyert. A harminc, és opcióban további három városi csuklós várhatóan az agglomerációs vonalakon áll majd forgalomba, MOS-rendszámú Volvo 7900A-kat kiváltva. A közbeszerzés második részében hatvanöt, plusz opcionálisan további hét helyközi csuklóst szerzett volna be a cég, ez azonban eredménytelen lett. Nagy szükség lenne pedig a helyközi csuklósokra, hiszen ilyeneket utoljára tíz évvel ezelőtt még a Hajdú Volán vásárolt.

Csak márciusban állhat forgalomba az első KISS. A MÁV-Start nyilatkozatai alapján a tervek szerint január legvégén, február elején álltak volna üzembe az első hazai emeletes szerelvények, a Magyar Nemzet információi alapján azonban csak március 15-én indulhat el az első vonat utasforgalmi próbaüzeme. A gyártó Stadler alvállalkozóinál jelentkező munkaerőhiány jelentősen lassította a munkafolyamatokat. A késői szállítás miatt kialakult átütemezés szerint az első tizenegy szerelvény közül márciusban, áprilisban és májusban havonta egy-egy vonat áll forgalomba, júniusban további hét, július és augusztus során pedig a fennmaradó négy. A második ütemben készülő nyolc vonat az eredeti ütemezésnek megfelelően 2020 végéig érkezhet meg.

Az előzetes tervekkel ellentétben február eleje helyett csak március közepén állhat forgalomba a MÁV-Start első emeletes motorvonata

Koronavírus: leállítja egyes budapesti járatait a Shanghai Airlines. A kínai légitársaság a Csengtu–Budapest járatot február 4-étől március 28-áig, a Hszian–Budapest járatot pedig február 6-ától március 26-áig függeszti fel. A Sanghaj–Budapest járat viszont az eredeti menetrend szerint közlekedik. A Vuhan városából elszabadult vírus globális felbukkanása okán és megfékezését segítve világszerte egyre több légitársaság dönt a kínai járatok lemondása mellett: Európában a British Airwayst követően a Lufthansa, az Austrian Airlines, a Swiss, a Finnair, az Air France és a KLM, Európán kívül pedig többek között a United Airlines, az American Airlines, a Lion Air, a Cathay Pacific, az Air India, az IndiGo és az Air Asia szünetelti kínai összeköttetéseit.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek