Csak decemberben veszik fel a forgalmat Újvidék–Szabadka között
Röszke felé pedig várhatóan Flirtök fognak járni, ha elkészül a villamosítás, leghamarabb jövő tavasztól.
Aleksandar Vucic szerb elnök a napokban jelentette be: az újvidéki (Novi Sad) vasútállomás homlokzatának halálos áldozatokat követelő leszakadása miatt december 8-ára napolták el a forgalom felvételét.
Mint arról az iho is beszámolt, az újvidéki állomás főbejárata előtti előtető november 1-jén zuhant az alatta tartózkodókra; a balesetben tizennégyen meghaltak, köztük gyermekek is, és harmincnál is többen megsérültek.
A felvételi épületet két fázisban újították, újítják fel; az első szakasz 2021 októberében, a Budapest–Kelebia–Belgrád vasútvonal Belgrád–Újvidék szakaszának korszerűsítésekor kezdődött, jelenleg pedig az Újvidék–Szabadka viszonylat eredetileg november 25-ére tervezett újranyitása részeként zajlik a rekonstrukció. A szerb vasúti infrastruktúra-kezelő Infrastruktura Železnice Srbijétől kihangsúlyozták, az omlásnak nincs köze a munkálatokhoz.
Az elmúlt években korszerűsítés alatt álló, egy éve, 2023. november 28-án újraindított személyforgalmú Szabadka–Röszke–Szeged viszonylaton is fejlesztés várható: a Szegeder.hu értesülései alapján a szerb nemzeti személyszállító vasúttársaság Srbijavoz a villamosítás elkészülését követően a jelenleg használt orosz dízelmotorkocsi helyett egy korszerű, alacsonypadlós Stadler Flirt villamos motorvonatot állítana forgalomba. A viszonylaton pendliző másik, magyar „Uzsgyi” helyett pedig a MÁV-Start helyezne fordába egy 415-ös sorozatú Flirtöt a százhuszonhárom példányt számláló flottából. A járművek alkalmazásáról jelenleg zajlanak az egyeztetések a szerbek és a között.
Azt egyelőre még nem tudni, hogy a startos Flirtöt melyik vonalról vennék el, továbbá azt sem, hogy pontosan mikor vehetik fel a villamos üzemű forgalmat a 136-os vasútvonalon. A magyar vasúttársaságtól annyit közöltek, hogy a Szeged-Rendező és Röszke országhatár között 13,7 kilométer hosszan futó pályán várhatóan 2025 márciusában helyezik feszültség alá az épülő felsővezeték-hálózatot, és a cseh gyártmányú biztosítóberendezés is akkorra készülhet el, vagyis leghamarabb tavasszal indulhat útnak Flirt Szabadkára és vissza Szegedre.
A Szeged-Rendezőnél épülő deltavágánnyal, valamint a villamosítással hamarosan akár közvetlen, Szeged érintése nélkül közlekedő Szabadka–Budapest járatok is elindulhatnak, ha mutatkozik rá igény – a teherfuvarozásnak viszont mindenképp előnyös lesz.
(Nyitóképünkön a szerbek egyik Flirt motorvonata Szabadkán, még 2014. novemberi érkezésekor. Fotó: Tripolszki Dalibor)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!