Elindultak az újgenerációs Nightjetek, tovább bővül az éjszakai hálózat
Az ÖBB első új éjszakai kocsijai a Bécs–Innsbruck–Hamburg és a Berlin–Brüsszel–Párizs útvonalakon közlekednek a menetrendváltástól. 2024 végére már tizenhárom szerelvény fog forogni.
Európában jelenleg az osztrák vasúttársaság a legnagyobb üzemeltető az éjszakai vonatok terén. A társaság 2030-ra megduplázná: évi 3 millióra növelné az éjszakai utasok számát. Ennek érdekében új járművekre van szüksége, ezért 33 új építésű, hétkocsis ingaszerelvényt rendelt a Siemens Mobilitytől a Nightjet járatokhoz. Az első vonatok az eredeti terveknek megfelelően, december 10-ével munkába is állhattak, az ÖBB szerint ez a gyártó, az Európai Vasúti Ügynökség (ERA), valamint az osztrák, német, svájci és olasz nemzeti hatóságok közötti kiváló együttműködésnek köszönhető. A mozdony által tolt ingavonati üzem azonban egyelőre még nem engedélyezett.
Az ÖBB december 11-én a Berlin–Brüsszel–Párizs útvonalon is elindította éjszakai vonatát a Deutsche Bahn (DB), a belga állami vasúttársaság SNCB/NMBS és a francia nemzeti vasúttársaság SNCF közreműködésével. A járat egyelőre csak hetente és irányonként háromszor: hétfőn, szerdán és pénteken közlekedik, azonban amikor a vasúttársaságnak 2024-ben már rendelkezésre áll megfelelő számú kocsi, minden nap indulni fognak. A francia és a német fővárosok között utoljára 2014-ben lehetett igénybe venni közvetlen éjszakai vonatot a DB jóvoltából.
A Nightjetek legújabb generációjában minden hálófülke rendelkezik saját WC-vel és tusolóval. A legfigyelemreméltóbb újdonság a fekvőhelyes kocsikban található úgynevezett Mini Cabin: az apró, egyszemélyes hálókapszulákban az ágyon felül egy kis pakolóhely, egy lenyitható, beépített tükörrel rendelkező reggelizőasztal, kabátakasztók, olvasólámpa, valamint a kézipoggyász és a cipők számára egymás mellett elhelyezett kis szekrények állnak a klausztrofóbiában nem szenvedő utasok rendelkezésére.
Egy új Nightjet szerelvény két ülőhelyes kocsiból, három fekvőhelyes kocsiból és két hálókocsiból áll, összesen 254 férőhelyet kínálva. Az újgenerációs Nightjetek összkapacitása viszont alacsonyabb, mint a korábbiaké: a családok és a csoportok optimálisabb elhelyezése érdekében a hálókocsiban két-, a fekvőhelyesekben pedig négyszemélyes fülkéket alakítottak ki. Az ÖBB-től elmondták: az utasok nagyobb privát szférát kértek a vonatokra. Mostantól minden új szerelvényben van egy akadálymentes fekvőhelyes rész, speciális hellyel két kerekesszéknek és a kísérőknek, tovább egy akadálymentes WC is.
Az osztrák társaság a meglévő fekvőhelyes Nightjet-kocsikat is korszerűsíti, a feladattal a Škoda Groupot bízták meg: a csehek egyelőre hat járművet modernizálhatnak. Ha az ÖBB él a szerződésben foglalt opcióval, akkor pedig további 28 kocsit is felfrissíthetnek – számol be a Rail Tech.
Az európai éjszakai vonatok hálózata hamarosan tovább bővül: a European Sleeper magántársaság a meglévő Brüsszel/Amszterdam–Berlin járatainak útvonalát márciustól Drezdáig és Prágáig fogja meghosszabbítani, Franciaországban pedig nyártól visszatérnek a Párizs és Aurillac közti vonalszakaszra az éjszakai vonatok.
(Nyitóképünkön az egyik újgenerációs Nightjet-kocsi. Kép forrása: ÖBB / railtech.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!