Korrodáló Panda, selejtezett proto-E94-es – ez történt a héten a közlekedésben

iho   ·   2020.01.05. 18:00
felujitott_metro_elindult0

Rozsdásodnak a Pandák. Az M3-as metróvonal első felújított szerelvényénél a vázat burkoló lemeznél korróziót észleltek, ezért a hat kocsiból álló vonatot garanciális felülvizsgálat és javítás céljából december végén ki kellett vonni a forgalomból. A BKV az ajtóküszöbnél megjelent rozsdafoltokat először 2017 májusában, az első tizenöt kocsi beérkezése után már jelezte a gyártónak, majd mind a 37 felújított szerelvényt megvizsgálták. A javítást az orosz Metrovagonmas saját költségén végzi el. Az oroszok tíz év garanciát vállaltak a rozsdamentességre.

A kocsik rozsdásodása miatt a javítás idejére ki kellett vonni a forgalomból az első felújított Pandát

Selejtezték az első Rába-alvázas Ikarus E94-et. Az E94 az Ikarus EAG folyamatosan bővülő, egységes megjelenésű típuscsaládjának városi, elővárosi változata volt. 1994-re készült el az első két prototípus: az egyik Scania-(E94.P3), a másik Rába-alvázra (E94.P4). Míg előbbi alacsony belépésű (Low Entry) konstrukció, utóbbi a második tengely előtt sem volt alacsonypadlós, ezért az ajtóknál egy-egy lépcsőt beépítettek. A CKC-651 rendszámmal forgalomba állított buszt 1995 decemberében a Hajdú Volán vásárolta meg. Hajdú-Bihar megyében 2017-ig szolgált, utána Borsodba csoportosították át, ahol a helyi szokásoknak megfelelően sárgára fényezték. A kocsit 2019-ben érte el a végzete, huszonöt évesen vonták ki a forgalomból. Azonban nem lepődnénk meg, ha a Közlekedési Múzeum buszflottájának újabb tagjaként látnánk újra.

Nem tudják tovább sűríteni a négyes metrót. A budapesti M4-es metró 2014-es indulása óta csaknem megduplázta a teljesítményét: a kezdeti napi százezerről százkilencvenezerre nőtt az utazások száma. A vonalra tizenöt – a nyolcvanméteres peronhossz miatt – négykocsis Alstom-szerelvényt vásárolt a BKK, csúcsidőben tizenhármat adnak ki a forgalomba, ez két és fél perces követést tesz lehetővé. A kapacitás mostanra azonban elfogyott, a további sűrítéshez újabb metrószerelvényekre lenne szükség. A VEKE szerint az M2-es metróvonalról kellene átvezényelni – az automata üzemmódhoz való átalakítás után – egy hosszabb, ötkocsis vonatot, a gödöllői HÉV-vel összekapcsolni tervezett M2-esre pedig három új szerelvényt kellene vásárolni.

Huszonöt évnyi szolgálatot követően selejtezték az első Rába-alvázas Ikarus E94-est. A kocsi pályafutása túlnyomó részét a Hajdú Volánnál töltötte, majd az ÉMKK-színeiben Borsodban érte a végzet (fotó: Bódi Balázs)

Megújulhat a rédicsi vonal? Kiírták a közbeszerzést a Zalaegerszeget Rédiccsel összekötő, 48,7 kilométer hosszú 23-as vonal rekonstrukciójának megtervezésére. A vonal fejlesztését a kormány kiemelt nemzetgazdasági ügyként kezeli. A kiírás szerint a tervezés negyvenöt kilométernyi nyílt vonali vasúti pályát, hat állomást és nyolc megállóhelyet érint, továbbá a kivitelezéshez engedélyezési-, tenderterveket és tenderdokumentációkat is el kell készíteni. A vonal turizmus szempontjából is jelentős potenciállal bírhatna, Lentiből indul például a csömödéri kisvasút. Nemrégiben a környékbeliek kezdeményezték, hogy építsék újra a pályát a szlovéniai Lendváig, mivel a horvátországi Csáktornya és Lendva között járnak vonatok, így interregionális nemzetközi forgalom is létrejöhetne.

Beváltak a testkamerák. A MÁV-Start egyre több jegyvizsgálója használja önkéntes alapon az eszközöket a bántalmazások, támadások megelőzése érdekében, legtöbben a miskolci, a debreceni, mátészalkai és a dombóvári térségben. A testkamerával ellátott személyzetű vonatokon az elmúlt hónapokban nem történt atrocitás. A vasúttársaság további testkamerákat szerez be, várhatóan 2020 első felétől. Jegyvizsgálót 2018-ban százhuszonhárom, 2019-ben hetven esetben ért inzultus, amiből tettlegességig negyvennyolc fajult, két eset pedig nyolc napon túli sérüléssel is járt.

A testkamerát hordó személyezzel ellátott vonatokon gyakorlatilag nullára csökkent a jegyvizsgálókat érő inzultusok száma, így további eszközöket szerez be a MÁV (fotó: MÁV Zrt.)

Incidens a debreceni repülőtéren. Január 4-én este a Wizz Air W6 7867-es számú, Debrecenből menetrend szerint 18 óra 35-kor Párizs-Beauvais-ra induló járatán az első hírek szerint kigyulladt a segédhajtómű (APU). A járaton száznyolcvan utas tartózkodott, akik vészcsúszdákon hagyhatták el az Airbus A320-ast. Az incidensben nem sérült meg senki. A légitársaság az esettel kapcsolatban kihangsúlyozta: nem volt tűz a gépen, csupán a porladt jégtelenítő folyadék kelthette füst benyomását, a járatot pedig másnap reggelre ütemezték át.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek