Lázárinfó: június elsejétől indul a késésbiztosítás a MÁV-nál

Az építési és közlekedési miniszter egyik legfontosabb vállalása, hogy a vonatok húsz percnél nagyobb késése esetén visszafizetik a jegyár felét. További jelszavak: klímagarancia, klímás buszok, keksz, üdítő, százhatvannal a Balatonra.
A kedden délelőtt tartott Közlekedésinfón Lázár János elmondta, az ország- és vármegyebérletnek, valamint a tarifareformnak köszönhetően sokkal többen utaznak közösségi közlekedési eszközökkel, mint valaha: idén márciusban és áprilisban havi 900 ezer bérletet adtak el. Ráadásul olcsóbban adtak el több jegyet, és ebből minimum akkora bevételt tudtak termelni, mint eddig a kevesebb, de drágább jegyből, ezzel cáfolva azt, hogy a bérlet- és tarifareform életbe lépésével csökken a bevétel.
Arról is beszélt, hogy az agglomerációs közlekedés átalakult: a nagyvárosok felé utazók egyre inkább a közösségi közlekedést veszik igénybe a reformok hatására.
Kiemelte, nemrégiben hároméves bérmegállapodást írtak alá, ez garantálja a bérek folyamatos emelését. A szakszervezetek reprezentatív képviselőivel júniusban fog találkozni, ekkor ajánlatot szeretne tenni a bérek egyszeri kiegészítésére.
A tíz közül az egyik legfontosabb vállalás, hogy június elsejétől a MÁV a legalább húszperces késés után ötven százaléknyit visszatérít a jegyek árából, akár pénztári papír-, akár online jegyről legyen szó – a visszatérítés automatikus igénybevételéhez a MÁV+ applikációs vásárlásnál be kell kapcsolni a késési biztosítás funkciót. A MÁV és az ÉKM objektív felelősséget vállal a késésekért, akkor is fizet, ha nem a vasúttársaság hibájából keletkezik a késés. Mivel ez a vasúttársaság büdzséjét érinti, Lázár arra számít, hogy a húsz percnél nagyobb késések aránya a jelenlegi körülbelül tíz százalékról négy–öt százalékra fog csökkenni.
A miniszter kitért a korábbi vállalásaira is:
- haváriatervvel készülnek az idei nyárra;
- az év végéig 1200 mosdót újítanak fel összesen hat és fél milliárd forintból, amit százasával fognak megvalósítani – ez a program már zajlik;
- az intercityken április elseje óta takarítószemélyzet is utazik, folyamatosan tisztán tartva a szerelvényeket.
- Ezer új, klimatizált autóbuszt vásárolnak, az első 130 napokon belül megérkezik és a Balatonnál áll forgalomba. Arra törekednek, hogy magyar gyártású buszokat vásároljanak.
- Hetven (használt, többnyire újszerű – a szerk.) mozdonyt vesznek bérbe 2026 tavaszáig, ezek egy része már közlekedik. A járművekből havonta hármat–négyet terveznek forgalomba állítani, a fejlesztésnek már a nyáron komoly eredménye lehet a Balatonnál. 2026-ban újabb harminc mozdonyt terveznek bérbe venni.
- Minden településre legalább napi egyszeri klimatlizált eljutást garantálnak, ez az úgynevezett klímagarancia.
- 36 állomást újítanak fel a MÁV pénzéből.
Elmondta, a nyári hőségriadók során a MÁV és a Volán is gondokkal küzd, a síneknél és a járműveknél működési zavarokat okozhat a 40–45 fokos hőség.
Újságírói kérdésre arról is beszámolt, hogy a mozdonyokbeszerzésekkel kapcsolatban „brutális kínai ajánlatok vannak az asztalon”.
Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója három területet emelt ki, melyeken fejlődést érnek el.
1) A pályákat illetően zajlanak a karbantartások, többek között az észak-balatoni 29-es vonalon, valamint a Balaton déli partján futó 30-as vonal Kiscséripuszta és Lepsény közötti szakaszán végeztek komolyabb munkát az elmúlt időszakban. Ráadásul június 21-étől Budapest-Kelenföld és Székesfehérvár között százhatvan kilométer/órára emelik a pályasebességet (leszámítva a Velencei-tó környékét – a szerk.). A hőséggel szemben úgy fognak védekezni, hogy a pálya egyes szakaszain kísérleti jelleggel fehérre festik a sínszálakat – ez más országokban sem szokatlan megoldás, és hatásos! Ezeken felül négy nagyobb karbantartás kezdődik meg, évek óta elmaradt munkákat pótolnak.
2) A járműveket és a menetrendet érintően száz személykocsi elmaradt fővizsgáját végezték el, a járművek fele IC-kocsi. A klímás járművekkel jobban fognak gazdálkodni. A nyár folyamán folyamatos klímaügyeletet tartanak, hogy meghibásodás esetén a lehető leghamarabb helyrehozzák a problémát. A Balaton partján kizárólag klimatizált autóbuszok fognak közlekedni, de a vonatoknál is lesz javulás tavalyhoz képest. A bérelni tervezett száz mozdonyból harminc forgalomban lesz a nyárra, a legfontosabb intercity- és eurocity-vonatokat már ezek fogják vontatni.
3) A január elsején létrehozott Országos Haváriaközpontot a leggyakrabban a helyzetek megoldásával és az utastájékoztatás nehézkességével kapcsolatban éri kritika. Kétszáz tartalékos buszt tartanak majd fenn, ezeket húsz helyre osztják szét. Az IC-ken kekszet és frissítőt fognak adni. Hegyi fontosnak véli, hogy „ott kell lenni az utasok között”, a peronon, tájékoztatni kell őket. Kulcsfontosságú szolgáltatásnak nevezte meg a klímagaranciát is.
A MÁV-csoport vezérigazgatója kiemelte, a bürokráciacsökkentés jegyében a 14 év alatti gyermekeknél az életkort a személyi igazolványon és az útlevélen felül a diákigazolvánnyal, valamint annak fénymásolatával, vagy fényképpel is lehet igazolni. Nem kell több pénzt fizetni a jegyért, ha valaki MÁV és GYSEV-vonalon is utazik – utóbbi, kisebb nemzeti vasúttársaság több fázisban, júliussal kezdődően bővíti hálózatát, vesz át a MÁV-tól számos vonalat, viszonylatot a Dunántúlon. Az állomásokra beköltözik a Mol Fresh Corner büfé, elsőnek a fővárosi Déli pályaudvarra. Ezeken felül a MÁV+ applikáción keresztül személyre szabott haváriaüzeneteket küldhetnek a felhasználóknak.
(Nyitóképünkön a Szombathelyről Budapestre tartó IC robog Törökbálintnál, élén a 010-es Traxx-szal, 2021. február 23-án. Fotó: Paha Bálint)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!