Mindössze csekély mértékben zavarják a Kína–Európa vasúti áruforgalmat az orosz ellenszankciók

iho/vasút   ·   2024.12.06. 18:00
tehervonat_krasznojarszk

A transzkontinentális útvonalat használó vasúti fuvarok továbbra is elsősorban Oroszországon keresztül haladnak. Az EU által az oroszokra kiszabott szankciók, majd a Kreml által bevezetett ellenszankciók viszont további akadályokat emelnek az ellátási láncok előtt.

Az oroszok a közelmúltban, a Kreml által október 15-én kiadott szövetségi rendelet mellékletével frissítették a szankcionált áruk listáját. Ennek egyik következménye, hogy az olaszországi fuvarozók arra panaszkodnak, hogy a Kína és Európa között vasúton szállított egyes, ellenőrzése váró konténerek az elmúlt hetekben megakadtak Oroszországban; a vizsgálat tárgya, hogy tartalmaznak-e az országban embargó alatt álló árukat – a panaszok leginkább fatermékekre és textilárukra vonatkoznak. A szállítmányozók szerint a módosítások eredményeként a rakományok egy része felkerült azon kettős felhasználású termékek listájára, amelyeket tilos vagy csak speciális feltételek mellett engedélyezett Oroszországon keresztül szállítani.

Az orosz szövetségi vámszolgálat viszont arról számolt be, hogy a Kínából érkező, és az EU-ba tartó tranzitszállítmányok újabb ellenőrzése több esetben is előfordult, de nem kiemelkedő mértékben. A legtöbb olyan árut, ami plusz ellenőrzésre választottak ki, már szabad utat kapott az orosz vámhatárokon kívülre történő továbbhaladásra. A vámszolgálat közelmúltbeli nyilatkozatai alapján Oroszország továbbra is a szokásos módon, plusz ellenőrzések nélkül kezeli a vasúti rakományok tranzitját az országon belül olyan esetekben, ahol nincs szükség újabb ellenőrzésekre.

Idén a konténeres rakományok vasúti szállítása a Kína–Európa útvonalon kétévnyi komoly stagnálást követően folyamatosan élénkül. Az orosz közlekedési minisztérium korábbi adatai alapján 2024 első felében 35 százalékos volt a növekedés az előző évhez képest, és az év második felében is ugyanez a tendencia figyelhető meg. Ez a volumen nagy valószínűséggel már idén év végére el is fogja érni a válság előtti mértéket, a körülbelül 400 ezer TEU (húsz láb, azaz 6,1 méter hosszú szabvány konténer) kapacitást.

Ennek egyik oda a Vörös-tengeri szállítási útvonal instabilitása, amely az iszlám, síita húti/húszi politikai-katonai mozgalom támadásainak állandó fenyegetése okán alakult ki. A szállítmányozók ezért inkább újfent az Oroszországon keresztül vezető folyosónak szavaznak bizalmat. Általánosságban elmondható, hogy az oroszokon áthaladó vasúti tranzit iránti kérelmek negyven százalékkal ugrottak meg a támadásokat követően. Az Oroszországi Vasutak (RZSD) szerint az áruk szállítási sebessége az orosz–kínai határtól az uniós határokig az orosz tengelyen továbbra is öt–hét nap, ami három–ötször gyorsabb, mint korábban.

Elemzők szerint ezen felül a Jóreménység-fokot érintő óceánjáró-útvonalak változásai átlagosan legalább tíz–tizennégy nappal hosszabb tranzitidővel üzemelnek a báziskikötőtől függően, megnövekedett működési költségek és fuvardíjak mellett. Az Ázsia és Európa közötti egyik fő kereskedelmi útvonal fennakadásai alternatív útvonalak kereséséhez vezetett, az Oroszországon keresztüli vasúti tranzit pedig még mindig a legoptimálisabb megoldásnak tűnik. Ráadásul kényelmesebb is, mint más útvonalak; mivel a Kína és Európa közötti kereskedelem folyamatosan nő, az úgynevezett középső korridornak viszont még nincs elegendő infrastrukturális kapacitása az ilyen mértékű áruforgalom kezelésére. Az alternatív útvonalak használata ráadásul akár harminc százalékkal magasabb kiadásokat is jelenthet a szállítmányozóknak.

Figyelembe véve, hogy a Kínából Európába tartó vasúti áruszállítás ára mindig is másfél–kétszer magasabb volt, mint a tengerié, a fő rakományok ebben az irányban az elektronikai termékek, autók, autóalkatrészek, berendezések és egyéb olyan áruk, melyeknél a tranzitidő kritikus fontosságú – vasúti szállítás mellett ez átlagosan 12–25 nap, míg hajón ennél sokkal több: negyven–hatvan nap is lehet. Elemzők szerint a legtöbb fogyasztási cikkre nem vonatkoznak a szankciók és az ellenszankciók, így az oroszokon keresztül zajló vasúti szállítás továbbra is előnyös az EU számára – számol be a Rail Freight.t jegyezzük meg, hogy

Itt jegyezzük meg, hogy az oroszországi vasúti áruszállítás hírei rendszeresen ellentmondanak egymásnak: ezúttal az elegyek gyors áramlásáról szólt a külföldi keltezésű hír, máskor meg arról szerezhetünk tudomást, hogy nagy a baj, az RZSD nem bírja a terhelést, és a mozdonyhiány miatt fennakadások vannak a forgalomban. 

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Németország további nyolcmillió eurót fordít a digitális automata kapcsolókészülékkel összefüggő kiadásokra

iho/vasút   ·   2024.12.30. 08:30

Egészen pontosan: a közlekedési szakminisztérium 8,25 millió eurót különített el a készülék „bemutatójának, tesztelésének és jóváhagyásának folytatására és befejezésére”. Az összeget a technológiához köthető számos kezdeményezés egyike, a DAC4EU konzorcium támogatására fordítják, bár az egyelőre nem világos, hogy ezen belül is konkrétan mire.