Westbahn: van okuk a mosolyra

iho/vasút   ·   2025.03.16. 12:00
westbahn_stadlersmile

Három új, nagysebességű Stadler Smile motorvonattal pendlizhetnek Bécs és Villach között 2026 márciusától.

Az üzletet a napokban jelentette be a nyílt hozzáférésű osztrák magán-vasúttársaság.

A 250 kilométer per óra legnagyobb üzemi sebességű járművek a Bécs–Graz–Klagenfurt–Villach tengelyen fognak közlekedni, a társaság célja az utazási élmény jelentős növelése.

Műszaki értelemben véve az osztrák Smile-okat (Schneller Mehrsystemfähiger Innovativer Leichter Expresszug; magyarul: gyors, többáramnemű, innovatív, könnyű expresszvonat) a Svájci Szövetségi Vasút (SBB) által vásárolt és már bejáratott, az ottani keresztségben Giruno nevet viselő szerelvények alapján fogja megépíteni a Stadler svájci, bussnangi üzemében; a helvét vonatok típusengedélyezési folyamatából az osztrákok is profitálnak.

A tervek szerint így fog kinézni a szerelvények első osztályú utastere (kép forrása: Stadler Rail / Railway Gazette)

A gyártó a Westbahn egyéni igényeire szabja a Smile-okat. A normál nyomtávú, tizenegy kocsis, 202 méter hosszú motorvonatok nyomásellenállóak lesznek az alagutakba való nagysebességű behaladás során fellépő lökéshullámok kiküszöbölése érdekében. A világos, tágas tereket kínáló, légkondicionált utastérben minden utasosztályon állíthatók lesznek a székek, ingyenes wifivel lehet netezni, minden ülésnél hálózati és USB-csatlakozókat lehet majd igénybe venni. Ezen felül a kerékpárok szállításához külön helyeket, és minden kocsiban egy akadálymentes WC-t is kialakítanak. Az ajtóknál a belépési magasság 550 és 760 milliméter magas peronokhoz is megfelelő lesz, ezáltal akadálymentesen lehet majd a kocsikba be- és kiszállni.

A korszerű járművek három áramnemről – 15 kilovolt 16,7 hertzes és 25 kilovolt ötven hertzes váltakozó áramú, valamint három kilovoltos egyenáramú hálózatról – is üzemelhetnek, az osztrák közlekedési engedélyen felül Svájcban, Németországban és Olaszországban is bevethetők lesznek.

A Stadlertől elmondták, az üzembe helyezési folyamat a megrendeléstől számított négy–öt évet vesz igénybe általában, de a céljuk az, hogy két éven belül forgalomba álljon mindhárom szerelvény – jelenti a Railway Gazette.

(Nyitóképünkön a Westbahn Smile-jának látványterve. Kép forrása: Stadler Rail / Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

ÖBB 1116.216, Bécs gördülő nagykövete

Prohászka Csaba   ·   2025.03.14. 12:00

Bécs idén ünnepli Johann Strauss születésének kétszázadik évfordulóját. Ennek jegyében a WienTourismus, Bécs önkormányzatának turisztikáért felelős szervezete az ÖBB Personenverkehr AG-val együttműködve a vasúttársaság egyik kétáramnemű mozdonyát az aktuális Strauss évet idéző köntösbe öltöztette.