Újabb háromszázhatvanöt nap pergett le a magyar nagyvasút történetében. Természetesen a 2018-as év is bővelkedett különlegességekben, fejlesztésekben, de botrányokból és problémákból is akadt bőven. Lássuk hát, mit is hagytunk magunk mögött! Jelen anyagunkban a szeptembertől az év végéig tartó időszakot szemlézzük.

Boldog születésnapot, MÁV!

Szeptember elején látványos programokkal ünnepelte létrehozásának százötvenedik évfordulóját a Magyar Államvasutak a Magyar Vasúttörténeti Parkban. A jeles alkalom tiszteletére a vasúttársaság matricát ragasztott a 470 006-os Taurus mozdonyra, a Magyar Posta pedig bélyegblokkal emlékezett meg.

Az ősz beköszöntével elkezdődött a pályafelújítás a 40-es vonal Százhalombatta–Pusztaszabolcs szakaszán is. A 80-as vonal utasai számukra új, a szegedi oldalban viszont már jól megszokott szolgáltatással ismerkedhettek meg: a hibrid/öszvér intercityvel. Az elővárosi szakasz átépítése abba a fázisába érkezett, amikor is a lehető legkevesebb szerelvényt tud átengedni, ezért a nyíregyházi/miskolci IC-k, valamint a sátoraljaújhelyi sebesvonatok (Miskolcig visszavágva) egyesítve közlekedtek a decemberi menetrendváltásig. Az öszvérek késései, valamint a legatyásodó mozdonyállomány miatt a Füzesabony és Nyíregyháza között személyvonattal utazók hónapokig állandó késésekkel nézhettek szembe.

2018-ban nagy csinnadrattával ünnepelte fennállásának százötvenedik évfordulóját a MÁV (fotó: Vörös Attila)

Az első őszi hónap során a GYSEV két Vectronjába kiegészítő dízelmotort szereltek be, így azok már felsővezeték nélküli vágányokon is tudnak közlekedni.

A hónap utolsó napján Nyíregyháza és a Nyugati között telt házzal elindult az első Televonat, a MÁV-Start új hétvégi szolgáltatása, mely nyomott, fix jegyárával a telekocsik ellen próbál versenyre kelni.

Szeptemberben és októberben összesen öt felújított, retrófestéssel is megbolondított Bd-kocsi gördült ki a Dunakeszi Járműjavítóból. A járművek elsősorban a szegedi hibrid-intercitykben szaladgálnak.

Október első felében halaszthatatlan karbantartási munkák miatt ismét bezárt két hétre a Déli pályaudvar, a vonatok nagy része Kelenföldről fordult. Újabb matricás mozdonnyal bővült a hazai járműpaletta: a 480 009-es Traxx a kormány „Családok éve” programját hirdeti magán. Az esztergomi vonal villamosításával az onnan feleslegessé vált Desiro motorvonatok közül hat Debrecenbe költözött. A Magyar Vasúti Áruszállító Kft. (MVÁ) egy EffiShunter 1600-as dízelgépet rendelt a cseh CZ Lokótól. A hónap végén hivatalossá vált, hogy a 29-es vonal Szabadbattyán–Balatonfüred szakasza alkalmassá válhat a villamos vontatásra, valamint részben meg is újulhat, miután a kormány még a nyáron IKOP-pénzeket különített el a beruházáshoz, a közbeszerzést pedig végül az ÉB 2018 konzorcium nyerte meg.

Novemberben jelentette be a kormány, hogy a Székesfehérvár környéki öt mellékvonal felújítására hétmilliárd forintot szán, a munkálatok 2020-ra fejeződhetnek be. Ehhez képest a hónap közepén robbant a hírbomba: heteken belül autóbuszokra váltaná le a vonatokat a MÁV-Start a Nyíregyháza–Mátészalka–Zajta vasútvonal Nyíregyháza és Nyírbátor közötti szakaszán, valamint a Mátészalka–Csenger vonalon, mely épp használhatóbb menetrendhez jutott a decemberi menetrendváltással. A vaskerekűek végül megmaradhattak, Damoklész kardja azonban továbbra is ott lebeg felettük, mivel a közbeszerzés határidejét csak meghosszabbították, és az információmorzsák alapján számos mellékvonalra hasonló sors várhat belátható időn belül.

Novemberben úgy tűnt, heteken belül buszok vehetik át az utasszállítás szerepét a Nyíregyháza–Nyírbátor és a Mátészalka–Csenger vonalszakaszokon. A vaskerekűek végül egyelőre megmaradhattak (fotó: Joó Ferenc)

A hónap során eldőlt: a gyártó Stadler igazíthatja a MÁV-Start első hatvan, piros-fehér Flirtjének szolgáltatási szintjét az újabb kék-fehérekéhez. November során elkészült az új vasúti híd a Lajta felett a GYSEV Rajka és Hegyeshalom közötti vonalszakaszán. Már az első lépésnél elakadt a Kőbánya-Kispest szétesőfélben lévő vasútállomásának gatyába rázásához szükséges projekt: a felújítás megtervezésének feladatára kiírt tendert eredménytelennek nyilvánították. November közepén megérkezett az első Stadler KISS-kocsiszekrény a szerelvények készre szerelését végző Dunakeszi Járműjavítóba.

Ha december, akkor menetrendváltás

Az év utolsó hónapja a téli időjárás közeledtével és a menetrendváltás okán mindig elég mozgalmas. A december 9-i menetrendváltásig átépültek az évek óta felújítás alatt álló 100-as vonal Püspökladány és Debrecen közötti részének nyíltvonali szakaszai. Az új „kotta” sok újdonságot nem hozott, azonban elindult például a tengelyátszerelés nélküli intercity-szolgáltatás Budapest és Munkács között, ezzel két órával csökkent az átlépési idő az ukrán határon. Változott a MÁV-Start üzletszabályzata is: a száz kilométernél rövidebb utazásra szóló jegyeket négy órán belül fel kell használni.

A hónap elején megkezdődött az első sorozatgyártású IC+-kocsik utasforgalmi próbája, a többcélú járművekkel azóta leginkább a kör-intercityken találkozhatnak az utasok.

A Nyíregyháza–Vásárosnamény vonalon található Ófehértó vasútállomását választotta meg 2018-ban a MÁV az ország legrendezettebb vasútállomásának. A kétfordulós, kísérleti jelleggel kiírt megmérettetésre összesen negyvenöt, a vasúttársaság tulajdonában, illetve üzemeltetésében lévő pályaudvar, állomás és megállóhely nevezett.

Bejelentették, hogy 2019 őszén újraindul Szombathelyen a középiskolai vasúti szakképzés: a diákok a vasúti jármű villamos rendszerszerelői, valamint vasúti jármű szerkezeti és fékrendszer szerelői képesítésekre jelentkezhetnek.

A Dunakeszi Járműjavító szereli készre a MÁV-Start első kétszintes vonatait, a Stadler KISS-eket (fotó: Vörös Attila)

A hónap során három vasúti baleset és a közlekedésbiztonságot veszélyeztető incidens is történt. Előbbinél december 4-én a szlovén határállomás Őrihódoson egy Gigant ütközött egy Bz-motorkocsinak. Utóbbi eseteknél 9-én Zalaegerszegről indítottak el Zalaszentiván felé egy személyvonatot, ami a szemből érkező Göcsej Intercity útjába került, 18-án pedig Gyálon nézett farkasszemet egymással két személyvonat.

A MÁV-Start és a Stadler december közepén véglegesítette a további nyolc KISS-motorvonat vásárlásáról szóló megállapodást, ezzel 2021-ig tizenkilenc emeletes elővárosi szerelvény szállíthat utasokat, elsősorban Budapest környékén.

Szintén a hónap közepén állította csatasorba legújabb szerzeményét, a 610 104-es Softronic Transmontana villamos mozdonyt a CER. A gép az 1-es vonali futópróbán százhetvenhét kilométer per órás tempóval is zúzott.

A hónap során az is kiderült, hogy a 150-es vasútvonal felújítása a tervezetthez képest még később valósulhat meg, mivel a kormány újabb közbeszerzési eljárást rendel el a várható költségek jelentős emelkedése miatt: a Soroksár és Kelebia közötti pálya fejlesztésének költsége a 2018 májusában remélt 578 milliárd forinthoz képest a versenyeztetés után 693 milliárdot kért a legolcsóbb ajánlat.

Bónuszként pedig ide kattintva fotóriporterünk számtalan érdekes felvételét lapozhatják végig a magyar vasút 2018-as évéből.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!