Folytatódik a vasútfejlesztés Ausztriában

iho/vasút   ·   2023.11.08. 12:00
OBBnegyvagany

A szövetségi kormány 21,1 milliárd eurós infrastruktúra-fejlesztési tervet jelentett be a 2024–2029-es időszakra. Néhány projektet viszont átütemeztek.

A korábbi, 2023–2028-as időszakra szóló tervek még 19 milliárd euróval (jelenlegi árfolyam alapján bő hétezermilliárd forinttal) számoltak, ezt most másfél milliárd euróval (cirka hatszázmilliárd forinttal) fejelték meg, hosszú távon garantálva ezzel a vasútfejlesztési programot. A meglévő infrastruktúra karbantartására 4,7 milliárd eurót (közel 1800 milliárd forint) különítettek el 2024–2029-re. A beruházások célja a nagy forgalmú vonalak kapacitásának bővítése, még vonzóbbá téve a regionális vasúti utazást.

Az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) vezérigazgatója, Andreas Matthä elmondta: a jelenlegi kihívásokkal teli környezetben sikerült finanszírozást találni a vasúti infrastrukturális beruházásokhoz. Ennek köszönhetően a vasúttársaság nemcsak olyan megbízható mobilitási szolgáltató lehet, mely következetes bővítéssel képes az igények kielégítésére, hanem a gazdaság stabil partnere is.

A terv a Graz–Köflacher Bahn (GKB) közlekedési vállalat infrastrukturális beruházásait is magába foglalja: a társaság infrastrukturális részlege 2024 közepén fog bele olvadni az osztrák nemzeti vasútiinfrastruktúra-kezelő ÖBB-Infrastrukturba.

Az egyik legfontosabb fejlesztés egy új, kétvágányú vonalszakasz kiépítése Köstendorf és Salzburg között, a kelet-nyugati irányú fővonal négyvágányúsításának részeként. A Graztól délre futó vasútvonalat Werndorf és a szlovéniai határnál fekvő Spielfeld-Straß között kétvágányúsítanák, növelve ezzel a kapacitást Délkelet-Európa és a szlovéniai Koper kikötője felé. A Nettingsdorf és a Rohr-Bad Hall közötti szakaszon is kiépülhet a második vágány. A Herzogenburg–Sankt Pölten és a Sankt Veit és Villach közötti Ossiachersee-vonal korszerűsítése is a terv része.

Számos helyen fejlesztik a vasúti infrastruktúrát Ausztriában 2029-ig (kép forrása: ÖBB / Railway Gazette)

Hangsúlyt fektetnek a megújuló energiaforrásokból érkező vontatási áram használatának növelésére is, ehhez újabb szél- és naperőműveket telepít majd az ÖBB.

Az akadálymentesítés keretében megújítanak majd számos állomást is, többek között Maishofen-Saalbach és Leogang létesítményeit, a 2025-ös alpesisí-világkupa megfelelő kiszolgálása érdekében.

A fejlesztési programmal számos infrastrukturális projektet átütemeztek. Például a Linz és Selzthal között futó Pyhrn-vonal (Pyhrnbahn) közel nyolc kilométeres Hinterstoder–Pießling-Vorderstoder állomásközének kétvágányúsítását az eddig tervezett 2031-ről 2024-re hozták előre.

Ütemterv szerint halad a Bécs és Pozsony közötti úgynevezett Marchegger Ostbahn-vonal villamosítása, és a szlovák oldalon zajló munkálatok haladásától függően várhatóan 2024 végére el is készül. A Grazot Klagenfurttal összekötő, 127 kilométeres Koralm-vasút (Koralmbahn) 24 kilométer hosszú Grafenstein–Mittlern szakaszát – mely jelenleg még a Drautal-vasúthoz (Drautalbahn) tartozik – várhatóan még idén év végén átadják, két évvel a teljes vonal forgalomba helyezése előtt.

Több beruházás azonban csak később indulhat el. Két évet csúszik például az osztrák fővárost a csehországi Břeclavval összekötő Nordbahn a bécsi Leopoldau és az osztrák–cseh határ közötti 66 kilométeres szakaszának felújítása. A Bécstől a cseh határnál fekvő Gmündig vezető, 163 kilométer hosszú Franz-Josefs-Bahn részleges kétvágányúsítását három évvel tolták odébb. A fővárost átszelő Wiener Stammstrecke korszerűsítése is csak 2025-ben kezdődhet meg. A Bécs és Salzburg közötti Westbahn Linztől keletre fekvő szakaszának négyvágányúvá fejlesztését egy évvel, 2033 végéig tolták ki, továbbá a 18 kilométeres Linz–Marchtrenk szakasz átépítése is egy év restanciát szenved: a tervezett befejezés 2031 vége.

Módosították a Brenner-bázisalagút északi elérésének építési ütemtervét is, beleértve a Wörgltől északra, Schaftenau és Radfeld között vezető új vonalvezetést. Mivel az építési munkálatok függnek a Brenner-folyosón zajló egyéb beavatkozásoktól, a fő építés kezdetét 2028-ra tolják ki, az útvonalat pedig 2037-ben állíthatják üzembe – számol be a Railway Gazette.

(Nyitóképünk illusztráció)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek