Még három Viking jön

Károly Szabolcs   ·   2025.08.13. 12:00
mav_vikingek_2025aug

A nyerőszámok: 1513, 1518 és 1523. Ezzel már tizenegy Henschel-dízelgép lesz a MÁV-Csoport állományában.

További három TME 1500-as sorozatú dízel-villamos mozdony érkezik hamarosan a MÁV Személyszállítási Zrt.-hez (MÁV-Szesza, a korábbi MÁV-Start) a svéd Nordic Refinance AB lízingcégtől.

Előzőleg, június közepén az 1516–1526–1534 trió futott be hazánkba.

A MÁV-Csoport összesen tizenöt jó állapotú, a német Thyssen–Henschel által az 1980-as években gyártott, nagyteljesítményű – 3300 lóerős – dízelmozdony bérbe vételét tervezi. A Svédországban TMe sorozatú, hattengelyes gépeket korábban a dán nemzeti vasút, a DSB használta távolsági intercity-forgalomban, majd a svéd lízingcég vette át, akikkel a MÁV-Csoport leányvállalata, a MÁV Rail Tours Kft. (MRT) kötött öt évre szóló bérleti szerződést. A mozdonyokat a MÁV Személyszállítási Zrt. a MÁV Rail Toursszal kötött együttműködési megállapodás keretében veszi igénybe.

A hazai vasútbaráti körökben Viking becenevet szerző mozdonyok első fecskéje az 1517-es volt; a gép Magyarországra tavaly július legvégén, Dombóvárra pedig augusztus legelején érkezett meg. Másodikként az 1535-öst vehette át a MÁV szeptember elején. A két mozdony az ősz folyamán meg is kapta MÁV-os egyenmatricázást, majd az MRT egyes tehervonatai és különvonatai élén tesztelték őket.

Habár az első két Henschel menetrend szerinti közlekedésének elindulását eredetileg még tavaly nyár végére remélte a MÁV, a mozdonyok állapota, a hazai üzemeléhez szükséges átalakítások, hiánypótlások és javítások sokasága miatt esély sem volt a kitűzött időpontban történő forgalomba állításukra. A történelmi napra végül 2025. április 17-én került sor az észak-balatoni 29-es vonalon, a kitüntetett gép az 1535-ös lett.

Idén januárban további három mozdony indult útnak Svédországból, Lengyelországon keresztül, nevezetesen az 1504-es, az 1524-es és az 1527-es, amiket februárban vehetett át a vasúttársaság. Azóta mindhárom gép forgalomba állt, a téli hangulatú, „Hókirálynő” (Snedronningen) matricával díszített 1524-es például idén május közepén. Az egyedi kinézetet azonban két héten belül el is vesztette: feltapasztották rá a MÁV-egyenvinyettát, az eddigiekhez képest annyi eltéréssel, hogy ezen már egy „Balaton” felirat és a „magyar tengerre” jellemző tájelemek is szerepelnek.

Az 1526-os július végén szerezte meg a hatósági engedélyt a közlekedésre.

A nagydízelek rendelkezésre állása egyelőre sajnos bőven hagy kívánnivalót az elvárt szinthez képest. A MÁV által eddig állományba vett hat mozdony közül jelenleg csak két–három dolgozik; az 1535-ös június vége óta, az 1517-es pedig július közepétől tartós dög.

(Nyitóképünkön az 1513–1518–1523 triót tolja fel egy tolatómozdony az őket továbbító M/F Polonia komphajó fedélzetére augusztus 11-én. Fotó: Allan Støvring-Nielsen / Järnvägar förr och nu. Facebook-csoport)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek