Nohabok is besegítenek az 5-ös vonali átemelésekbe

Károly Szabolcs   ·   2023.10.27. 12:00
moharakodoteher

A MÁV Rail Tours Kft. két, a Komplex Rail egy Turcsiorrút, a GYSEV pedig egy Ludmillát ad be a közösbe a Start négy Szergején felül.

Október 27-ével megkezdődött az 1-es vonal Biatorbágy–Szárliget szakaszának legnehezebb, teljes kizárással járó felújítása. A november 17-éig tartó, háromhetes vágányzár során a személyszállító vonatokat Budapest-Kelenföld és Tatabánya, valamint Biatorbágy és Tatabánya között pótlóbuszok helyettesítik, a tehervonatok pedig alternatív útvonalakon kerülnek. Egy részük a 70-es vonalat használva, Szlovákián keresztül, a Bakonyon átvágva Székesfehérvár és Veszprém felé, a 20-as vonalon tud haladni.

Az 1-es vonal másik alternatívája Komárom és Budapest között a nem villamosított 5-ös vonal Székesfehérvár felé, amin a várható teherforgalom miatt szintén leállították a személyvonatokat, az utasok így itt is pótlóbuszozhatnak. Habár a lépést a Magyar Közlekedési Klub elemzése szerint el lehetett volna kerülni, a MÁV szerint ez a megoldás jelenti a kerülőútirányként kijelölt vonal maximális kapacitáskihasználását, valamint azt, hogy a két végponton, Székesfehérváron és Komáromban az állomási vágányok ne telítődjenek, az egyéb irányú közlekedés pedig ne lehetetlenüljön el az állomás túlterhelése miatt.

Mivel az 5-ös felett nem feszül drót, a villamos mozdonyokkal vontatott teherszerelvényeket dízelgéppel kell átemelni.

A feladathoz a MÁV Zrt. nyolc hattengelyes nagydízelt ad ki:

  • négy MÁV-startos Szergejt, startos, MRT-s, MMV-s és RCH-s személyzettel;
  • az MRT Nohabjai közül kettőt (MRT-személyzettel);
  • a Komplex Rail Kft. 618 629-es Nohabját, a Komplex személyzetével;
  • valamint a GYSEV egyik Ludmilláját, a Kárpát Vasút Kft. által kiadott személyzettel, GYSEV-vezényléssel.

Információink szerint a mozdonyok aktuális alkalmazásáról a hegyeshalmi forgalmi vonalirányító rendelkezik. A mozdonyokat rendelkezésre bocsátó vasúttársaságok 24 órával előre e-mailben megküldik a személyzet vezénylésére és a gépek elérhetőségére vonatkozó adatokat.

A vágányzár egy további érdekes momentuma, hogy a Budapest és Stuttgart, közvetlen kocsikkal Zürich között közlekedő Kálmán Imre EuroNight-vonatpár (EN462, EN463) csak Budapest és Salzburg között jár, az 1-es vonal helyett pedig a 70-esen, majd Párkányt (Stúrovo) és Érsekújvárt (Nové Zámky) érintve jut el Bécsig. A vonatpárt a Keleti és a szlovák határállomás között oda-vissza Gigant (630, ex-V63) továbbítja, a Keletiből 20 óra 40 helyett 19:00-kor indul, érkezése pedig 9:19 helyett 11:20-kor esedékes.

(Nyitóképünkön egy korábbi átemelés látható az 5-ös vonalon. Fotó: Vörös Attila)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.