Újra csörög a 142-es, busztenderek a Volánbusznál – ez történt a héten a közlekedésben
Tovább újulnak a miskolci peronok. A Tisza pályaudvar 1960-as években épült betonszerkezetű perontetőit és peronjait 2016-től folyamatosan újítja fel a MÁV. Legelőször, 2016-ban a „D” perontető készült el, ezt követte egy évvel később a „C” peron, idén pedig a „B” perontető is megújul az állomásfelújítási program keretében. A 252 millió forintba kerülő munkák során megerősítik a perontető pilléreit, a megrepedezett födémszerkezetet, kijavítják a hibákat, homokszórással elvégzik a felülettisztítást, lefestik a perontetőt. Hatékony szigetelés készül a tetőfelületre, a vízelvezetés rendszere is új lesz. A peronvilágítást és az utastájékoztató berendezéseket is korszerűsítik.
Jó a Csörgő a háznál. Csúcsidőre jelenleg kevés a hadra fogható Desiro motorvonat, így ismét dízelmozdonyos szerelvényt állított be a MÁV-Start a 142-es vonalon – egyelőre augusztus 4-éig. A négy csíkos Bhv-ból álló vonaton közel háromszor annyian férnek el, mint a műszaki és forgalmi okok miatt sokszor csak szólóban kiadott Desirón. A MÁV tervezi az egyetlen még villamosítatlan elővárosi vonal teljes rekonstrukcióját és villamosítását, melynek köszönhetően nyolcvan-száz kilométer per órás tempóval haladhatnának a vonatok. Kőbánya-Kispest és Lajosmizse között nagyjából negyvenöt perccel csökkenne a menetidő, és lehetőség nyílna sűrűbb menetrend bevezetésére.
Új buszokra írt ki tendert a Volánbusz. Az elmúlt napokban két közbeszerzés is megjelent. Az elsőben negyven alacsony belépésű, kéttengelyes szólót és negyven normál padlószintű, kéttengelyes szólót kíván beszerezni a cég, az opciós mennyiség mindkét esetben öt-öt jármű. A tender legnagyobb esélyese a Credo Econell és Inovell típusok. A másik beszerzés harminc (opcióban további három) városi és hatvanöt (opcióban további hét) helyközi alacsonypadlós csuklós beszerzéséről szól. Itt az MAN Lion’s City-je, a Scania Citywide-ja, vagy a török gyártású Mercedes-Benz Conecto lehet a befutó, utóbbinak azonban nincs helyközi változata.
A 4iG és a T-Systems építheti ki az országos közlekedési e-jegyrendszert. A két cég konzorciuma nyerte a KTI Közlekedéstudományi Intézet által Helyközi Közösségi Közlekedési Információs Rendszer (HKIR) kivitelezésére kiírt pályázatot. A rendszer bevezetésétől a fenntartók hatékonyabb és átláthatóbb üzemeltetési körülményeket várnak a közösségi személyszállítás területén. A projektben összehangolják a helyközi közösségi járatok (MÁV és a közlekedési központok) működését és jegyértékesítési rendszerét. További 5300 autóbuszt szerelnek fel jegykiadó és jegyellenőrzési funkcióval rendelkező fedélzeti számítógéppel (OBU).
Már tesztelik a szlovák sínpárducokat. A ZSSK összesen huszonöt korszerű villamos motorvonatot rendelt a cseh Škoda Transportationtól. A szerelvények kétféle változatban érkeznek: tizenhárom háromrészes, 661-es sorozatú, és tizenkét négyrészes, 660-as sorozatú vonatot vásárolnak. A szériából kettővel már a Csehországban található velimi tesztpályán végeznek futópróbákat. A flotta a Zsolna–Trencsén, Puhó–Horní Lideč (Csehország), Zsolna–Csáca–Zwardoń (Lengyelország), valamint a Zsolna–Liptószentmiklós vasútvonalakon fog közlekedni. Az első szerelvény 2020 első felében áll majd forgalomba.
Beugróznak a Gigantok. Visszatértek a V63-asok a személyszállító vonatok élére, mivel országosan kevés a hadra fogható vagy korlátozásmentesen használható Szili. Az elmúlt hetek során látványosan megváltozott a helyzet: legalább három-négy 630-as forog személyvonati fordában. A nyári menetrendi Aranypart és Ezüstpart expresszeket szinte folyamatosan Gigantok vontatják, de Nyíregyháza, Szeged és Pécs felé is gyakori szereplők. Július 25-én este először cipelt „ablakos” vonatot 630-as a frissen villamosított sátoraljaújhelyi vonalon.
Csúszik a Boeing 777X forgalomba állítása. A kompresszor állólapát-részén tapasztalt repedések miatt kell halasztani a General Electric új óriáshajtóművének bevezetését, emiatt pedig a Boeing 777 új változatának, a 777X-nek első repülése is késik. A kérdéses részegységet újra is kell tervezni, feltehetően ez áll a több hónapos csúszás mögött. A „Tripla Hetes” modernizált, új szárnnyal és hajtóművel tervezett típusa eredeti tervek szerint 2020-ban kellene, hogy szolgálatba álljon a Lufthansa színeiben.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!