Az Alstomtól, a CAF-tól és a Hyundai Rotemtől is vesz vonatokat az ONCF

A marokkói nemzeti vasút nagysebességű, intercity- és elővárosi szerelvényeket is vásárol, összesen százhatvannyolcat, körülbelül 540 milliárd forint összértékben.
Az ONCF a gördülőállomány korszerűsítése, az utasforgalom várható növekedése és a vasút térnyerését elősegítő beruházások érdekében nemrégiben globális járműbeszerzési folyamatot indított, ami elsődlegesen a nagysebességű hálózat bővítését, valamint a nagyvárosok térségét kiszolgáló elővárosi járatokat célozza.
A nagy járműbeszállítókkal való versenypárbeszédet követően, a legjobb és gazdaságilag legelőnyösebb ajánlatokat kiválasztva három gyártóval köt szerződést a vasúttársaság a három különböző kategóriát érintően, összesen 29 milliárd dirham értékben. Az ONCF azt is tervezi, hogy a kiválasztott beszállítókkal több évre szóló karbantartási partnerségre lép – számol be a Railway Gazette.
Az észak-afrikai országban 2018 óta közlekedő nagysebességű szerelvényeket szállító Alstomtól újabb tizenkét villamos motorvonatot vásárolnak – a beszerzést illetően tavaly októberi marokkói látogatása során egyezett meg Emmanuel Macron francia elnök és VI. Mohammed marokkói király. A kontraktus opcionálisan további hat vonat lehívását is lehetővé teszi.
Az új járművek a szolgáltatás bővítését célozzák: a jelenleg még csak Tanger és Kénitra között futó nagysebességű vonalat Casablancán át Marrákesig tervezik meghosszabbítani a közeljövőben. A szerelvények pontosabb részleteiről később, a hivatalos szignózást követően ad majd tájékoztatást a marokkói vasúttársaság.
Intercity-kategóriában a CAF lett a nyerő: harminc villamos motorvonatot szállíthatnak, műszaki segítségnyújtással és pótalkatrészekkel – itt tíz jármű az opcionális mennyiség. A spanyol/baszk gyártó ezzel először szerez piacot Marokkóban, melyet fontos mérföldkőnek tekintenek. A csaknem 600 millió euró (jelenlegi árfolyam alapján cirka 240 milliárd forint) értékű üzletet a spanyol kormány finanszírozza, FIEM elnevezésű üzletnemzetköziesítési alapján keresztül.
A kétszáz kilométer per órás közlekedésre alkalmas szerelvényekkel a Fez, Kénitra és Marrákes között növeli a szolgáltatás színvonalát az ONCF: a jelenleg használt hagyományos, mozdonyból és kocsikból álló vonatokat kiváltva növelik a komfort szintjét és az utaskapacitást is, mivel egy CAF-szerelvény ötszáznál is több ülőhelyet fog majd kínálni, sőt, külön helyek fogják segíteni a mozgássérültek közlekedését is.
Az elővárosi szegmenset a Hyundai Rotem erősítheti: a dél-koreaiak száztíz elővárosi-regionális kivitelű, kétszintes villamos motorvonatot építhetnek meg, 1 milliárd 470 millió euró (kishíján 590 milliárd forint) értékben. Az ázsiai vállalattól azt nyilatkozták, olyan magas minőségű szerelvényeket fognak forgalomba állítani, melyeket az utasok biztonsággal és kényelmesen használhatnak. A megállapodás előírja a technológia átadását és helyi gyártási követelményeket is meghatároz, az export közép- és hosszútávú fejlesztése érdekében.
A vonatokkal Marokkó a tervek szerint a 2030-as labdarúgó-világbajnokságot is kiszolgálná, aminek társrendezője lesz Spanyolországgal és Portugáliával együtt 2030. június 8. és július 21. között.
(Nyitóképünkön a Marokkóban már most is közlekedő nagysebességű Alstom-motorvonatok egyike. Kép forrása: Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!