Cikksorozatunk negyedik, egyben befejező epizódja a közúti beruházásokat szemlézi. Megvizsgáljuk, milyen autóbuszokkal, trolibuszokkal utazunk most és utazhatnánk akkor, ha nem lennénk EU-tagok. A végeredményt már előre „lelőjük”: Nyugat-Európában levetett, használt buszok garmadája, némi hazai gyártással megfűszerezve – mindössze ennek aránya a kérdés.

Az elmúlt évtized második felében leginkább saját, vagyis állami kasszából költekezhettek a Volán-társaságok. A hazai járműgyártást nagyrészt a licenc alapján Székesfehérváron Volvo-alvázakra buszokat építő Alfabusz, valamint a később az Ikarus márkanevet megszerző Auto Rad Controlle Kft. (ARC), majd MABI járművei, továbbá a Kravtex-Kühne csoport Credói képviselték. A használt buszok nagyarányú beáramlása leginkább az utóbbi néhány évben jellemző. Ezek a járművek számos márkát és típust képviselnek (Mercedes, Volvo, Van Hool, Irisbus). Napjaink új gyártású buszait pedig a leginkább a Mercedes, a Volvo, az MAN és a Kravtex szállítja.

Kelet-Magyarország

Az új évezred első évtizedében a lassú, de folyamatos fejlesztés volt jellemző az ország keleti részén. Összesen több száz Alfabusz Regio, ARC/Ikarus és Credo-kocsi érkezett a keleti országrészbe. A Szabolcs Volánnál a lengyel eredetű járművek futottak be páratlan sikert: 2004 és 2007 között körülbelül hatvan Autosan Lider A1012T kocsit szereztek be helyközi járatokra. Az elmúlt évek során az északkeleti országrész buszállománya az országos átlaghoz képest is elavulttá vált, a nagy flottafrissítés csak 2015-től indult meg. A Borsod Volán, Szabolcs Volán és Hajdú Volán jogutódja, az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. (ÉMKK) 2015 végén és 2016 elején húsz használt, de megkímélt állapotú, korábban a német haderőnél (Bundeswehr) szolgált Irisbus Crossway-jel frissítette elsősorban a borsodi buszflottát, mely az ország egyik legmagasabb átlagéletkorú buszaival rendelkezett. 2016 nyarán újabb negyvenkilenc használt kocsi állt üzembe Borsod-szerte: a cseh eredetű, hét-nyolc éves Mercedes-Benz Intourókat tíz évre szóló, zárt végű pénzügyi lízingkonstrukcióval vásárolták meg. A közlekedési központ a miskolci MVK által kiselejtezett, bő tizenötéves, csuklós MAN-ekből is megvett tizenegyet, melyekkel Szabolcsban és a Hajdúságban frissítette az állományt.

A több száz használt és új gyártású busznak köszönhetően negyvenöt év után köszöntek el a közforgalmú utasszállítástól a legendás Ikarus 266-osok, utoljára Borsodból (fotó: Bohus Dávid)

A közlekedési központok járműbeszerzéseit az utóbbi időben a Volán Buszpark Zrt. intézi. A cég 2016-ban száz új szóló buszra írt ki tendert, amit a Kravtex-Kühne csoport nyert meg, magyar gyártású járművekkel. A hatvan normál padlómagasságú Credo Inovell, valamint a negyven alacsony belépésű Credo Econell 12-es egy 7 milliárd 14 millió forint értékű, tíz évre szóló, zárt végű pénzügyi lízingszerződés keretében érkezett, több közlekedési központhoz. Ebből a mennyiségből az ÉMKK-hoz húsz Econell érkezett az év végén, mind Borsodba. A buszbeszerzésekkel 2017 májusában, Borsodban köszönt el az ország közforgalomban használt utolsó Ikarus 266-osa.

A Volánbusz 2013-ban új buszok beszerzésére kiírt tenderén a Rába-Volvo diadalmaskodott. A tizenhatmillió euró, azaz közel 4,8 milliárd forint értékű üzlet keretében hatvanegy lengyel gyártású, csuklós Volvo érkezett a főváros környékére. A Volánbusz használtbusz-nagytenderénél is a Volán Buszpark közreműködött: 2016-ban százhetvennégy használt Volvo buszt szereztek be Norvégiából, vegyesen két- és háromtengelyes szóló, valamint háromtengelyes csuklós kocsikat (rendszámtartomány: NWX-301-474). A tízévesnél is fiatalabb járműveken több közlekedési központ osztozott: a Volánbuszon kívül jutott belőlük az ÉMKK-nak, a Dél-alföldi Közlekedési Központnak (DAKK), a Középkelet-magyarországi Közlekedési Központnak (KMKK), sőt még Dunántúlra, a DDKK-nak is.

A KMKK 2016-ban a norvég Volvókon kívül hat használt, 2008-2009-es gyártású kocsit, valamint tizenhárom új Volvo 8900-as távolsági autóbuszt is beszerzett.

A székhelyét Békéscsabáról Kecskemétre áthelyező DAKK 2015 elején ötvenkét új, környezetkímélő, Euro 6-os Volvo-busszal is frissítette járműparkját. Az összesen bő három és fél milliárd forintért vásárolt járművek a kecskeméti elővárosi vonalakon álltak forgalomba. A DAKK 2016 elején egyéves alvállalkozói szolgáltatást kötött a Partiscum Busz Kft-vel, ami ehhez egy hatvan autóbuszból álló flottát bérelt ki, melyet Csongrád, Bács-Kiskun és Békés megye helyközi és távolsági vonalain állított forgalomba.

Debrecen

A hajdúsági központ közúti tömegközlekedését nem érintette eddig uniós támogatás. Magyarország EU-tagságának időszaka alatt a város közlekedési vállalata, a DKV először az elöregedő, még javarész szovjet eredetű Ziukból álló trolibusz-flottát kezdte el megfiatalítani. 2005-ben tíz szóló Ganz-Solaris Trollino 12 trolit vásároltak (ebből öt önjáró, azaz dízelmotorral is ellátott, így felsővezeték nélkül is tud közlekedni). A kedvező tapasztalatok miatt 2007-ben újabb tizenegy önjáró Trollino-kocsit szereztek be a Ganz-Skodától. Továbbá egy egyedi, fehérorosz, MAZ 103T típusú trolibuszt is vettek, melyből kizárólag ez az egy példány létezik az országban.

A DKV 2009-ben közbeszerzés útján vette magához a városi buszos szolgáltatást a Hajdú Volántól tizenkét évre, azonban ez – mint utólag kiderült – nem feltétlen hozott előrelépést Debrecen tömegközlekedésében. A saját bizniszhez száz új, Székesfehérváron épített, szóló Cívis 12-est szereztek be a nem sokkal később csődöt jelentő Alfabusztól, valamint negyven új, de már Lengyelországban gyártott, csuklós Volvo 7700A-t, ami a Cívis 18 elnevezést kapta. Ez körülbelül húsz járművel kevesebb, mint amennyi addig a várost járta, mivel a DKV már számolt az újonnan épülő 2-es villamossal, amit azonban csak többéves csúszással vehetett használatba a város. A Volvo B9L és B9LA alvázra épített járművek a budapesti központú Inter-Tan-Ker Zrt. (ITK) tulajdonát képezik, a DKV csak megrendeli a szolgáltatást. A száznegyven busz beszerzése és a telephely építése egy tizenkétmilliárd forintos hitelből valósult meg.

Miskolc

A borsodi megyeszékhelyen szolgáltató MVK Zrt. 2006-ban harmincöt alacsonypadlós Neoplan Centroliner csuklós busszal kezdte meg korosodó buszflottájának korszerűsítését. 2015-ben hetvenöt CNG-üzemű MAN Lion’s City GL városi autóbuszt vásároltak, 9,2 milliárd forintért, 1,8 milliárd forintos állami támogatás mellett. A fennmaradó részt kedvező lízingkonstrukcióval fedezi a város. A negyven szóló és harmincöt csuklós kocsi 2016 elejétől szállít utasokat. A 2015-ben az Év Autóbuszának választott korszerű, alacsonypadlós, környezetbarát járművek érkezésével a buszflotta régebbi, Ikarusokból, Rábákból és MAN-ekből álló részét selejtezték és eladásra kínálták fel. Uniós segítség nélkül nagy valószínűséggel ezeket a kocsikat valószínűleg csak Nyugat-Európából használtan beszerzett, nyolc-tízéves buszokra lehetett volna lecserélni.

Miskolc hatalmas, hetvenöt járműből álló CNG-s buszflottát vásárolt, nagyrészt uniós támogatással (fotó: MTI/Vajda János)

Nyíregyháza

A szabolcsi megyeszékhely helyi közlekedésében a lengyel Solaris szerezte meg a főszerepet: 2002-ben nyolc, 2005-2006 során további húsz, alacsonypadlós, kéttengelyes Urbino 12, 2008-ban pedig tíz háromtengelyes, tizenöt méteres, szintén alacsonypadlós Urbino 18 állt forgalomba a Szabolcs Volán színeiben. 2015 végén, már az ÉMKK égisze alatt, tíz fehérorosz eredetű, alacsonypadlós MAZ-kocsi költözött Nyíregyházára. Az eredetileg a Hajdú Volánhoz tartozó, 2006-ban épített buszok először Debrecen környékén közlekedtek, majd a T&J vette őket bérbe, és a főváros környékén álltak forgalomba. A nyíregyházi önkormányzat 2015 októberében tendert írt ki összesen negyvenegy új CNG-hajtású, korszerű, alacsonypadlós busz beszerzésére. Végeredmény 2016 tavaszán született: az MAN szállíthatja a kocsikat, a megállapodás értéke 3 milliárd 346 millió forint. Azonban a gyártó hiába szállította le már 2016 őszén a buszokat, azok még nem állhattak forgalomba, és egy darabig még nem is fognak, mivel a város még nem állapodott meg a szolgáltatásról, ráadásul sem a töltőállomás, sem pedig a karbantartóbázis nem épült meg.

Szeged

A Szeged Elektromos Közlekedés Fejlesztése Nagyprojekt keretében 2008 és 2014 között a csongrádi megyeszékhely elektromos közforgalmú közlekedési hálózata szinte minden elemében megújult. A nettó 29,5 milliárd forint összértékű projekt 86,36 százalékos uniós támogatottságot élvezett. A beruházás nemcsak közúti közlekedést, hanem a városi vasúti ágat is érintette: 4,8 kilométer új villamospálya épült ki, megújult a meglévő 18,3 kilométernyi szakasz, továbbá kilenc új, korszerű alacsonypadlós villamost szereztek be a lengyel Pesától. Továbbá korszerű utastájékoztató-rendszert telepítettek, valamint B+R kerékpártárolókat is kiépítettek. Tíz új áramátalakító épült meg vagy át, az elektromos tápellátó-hálózat majdnem teljesen megújult. A fejlesztéseknek köszönhetően 2014-re megújult az elektromos közforgalmú közlekedés arculata Szegeden.

A teljes projekt költségének körülbelül tizenöt százaléka, vagyis nagyjából 4,4 milliárd forint jutott a trolibuszágazatra, azaz olyan 3,8 milliárd érkezett az EU-tól, a fennmaradó hatszázmilliót a város állta. A trolihálózat 3,7 kilométerrel bővült ki. A város új, korszerű, alacsonypadlós trolibuszokat is vásárolt: 2011 januárjában állapodtak meg az Ikarus-Škoda Konzorciummal tíz plusz három opcionális, csuklós járműről. A hazai fejlesztésű, légkondicionált, akkumulátoros önjáró képességű Ikarus-Škoda Tr187.2-es trolibuszok 10,4 millió euró értéket képviseltek, vagyis egy jármű 799 ezer 500 euróba, körülbelül 228 millió forintba került.  Az első, prototípus járművet 2013 augusztusában szállította le a konzorcium, míg az utolsót 2014 szeptemberében vette állományba az SZKT.

2015 végén Szegeden tizenkilenc Scania Citywide LF 12.0 típusú korszerű, légkondicionált, alacsonypadlós, városi autóbuszt állított forgalomba a DAKK.

Kecskemét

Az elmúlt évek alatt Kecskemét környékén is egyre többször utazhatunk új buszokkal. A jelenleg már a DAKK Zrt. részét képző Kunság Volánhoz 2014 elején érkezett huszonöt hibrid Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid csuklós busz Kecskemét városi vonalaira. A beruházás költségének kilencvenöt százalékát, 5 milliárd 948 millió 153 ezer forintot az Európai Unió és a magyar állam fizette, a maradék öt százalékot pedig Kecskemét az EU Önerő Alapból nyerte el egy sikeres pályázattal. 2015 végén a szegedi Scaniák megjelenésével az addig Szegeden szolgáló Mercedes Conectók is Kecskemétre költöztek.

Dunántúl

Győr és Sopron környékén, vagyis a Kisalföld Volán hatókörzetében elsősorban a helyben, Győrben épített Credo-buszokkal, több százas nagyságrendben frissült a járműflotta. A Dunántúlra is érkeztek természetesen az Alfabusz kocsijai, továbbá Szombathelyen, a Vasi Volánnál álltak üzembe az ARC első buszai.

Az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. (ÉNYKK) 2015-ben vásárolt harmincöt használt, cseh eredetű Mercedes Intourót. 2016-ban pedig hatvankét új Credo busz – tizenkilenc, alacsony belépésű Econellt és negyvenkét, normál padlómagasságú Inovellt – érkezett a Kravtex-Kühne-csoporttól, tovább korszerűsítve az északnyugat-dunántúli buszparkot.

Kátszáznál is több új Credo Econell és Inovell állt forgalomba országszerte az elmúlt bő egy év alatt (fotó: Credo Bus & Coach)

A Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. (DDKK) összesen ötvenkét új, Euro 6-os Credo buszt – negyven Econell EN12-t és tizenkét Inovell IC12-est – vásárolt 2016-ban. A magyar gyártású buszokból Tolna megyébe huszonnégy, Baranyába tizenhat, Somogyba tizenkettő került, regionális vonalakra.

Székesfehérvár 2015-ben hat használt Mercedes Citarót vásárolt nettó százkilencmillió forintért. Ez a flotta 2016-ban majdnem húszra bővült ki. A járművek érkezésével több, még a kilencvenes években gyártott Ikarus került át a szintén KNYKK által kiszolgált Tatabánya, illetve Dunaújváros helyi közlekedésébe, ahol a nyolcvanas években gyártott társaikat váltották le. Az új és használt járművel beszerzésével 2016 októberében a Dunántúlon véget ért egy több évtizedes korszak: elbúcsúzott az utolsó Ikarus 266-os.

Pécs

Pécs helyi tömegközlekedéséért 2012 áprilisáig a Pécsi Közlekedési Zrt. (PK) felelt, azóta viszont a Tüke Busz Zrt. végzi. A cég 2013-ban kezdte meg az akkor a jórészt koros Ikarusokból álló, ezzel az ország legmagasabb átlagéletkorú buszflottájának cseréjét. Először tíz Credót vettek bérbe a Kravtextől, köztük a gyártó Citadell-buszcsaládjának prototípusait, vagyis két tizenkét méteres szóló- és szintén két tizenkilenc méteres csuklós kocsit. A kocsik bérleti konstrukcióban kerültek Pécsre, a Tüke Busz példányonként 580 ezer forintot fizet értük havonta. Még ugyanazon az éven kiírtak huszonöt új buszra közbeszerzést, amit szintén a Kravtex nyert, ezáltal MFB-hitelből húsz további szóló Citadell és öt Econell City érkezett a városba, harmincötre emelve a pécsi Credók számát. 2014 elején öt új Rába-Volvo 7900A-t szereztek be. 2015-ben közbeszerzés keretében összesen száztizenöt alacsonypadlós buszt vásároltak: hetvenhét szóló és harmincnyolc csuklós Volvót (7700 és 7700A). A közel tízéves, használt járműveket Hollandiából szerezték be, összesen három és fél milliárd forintért. Továbbá harminc elektromos hajtású buszra is kiírtak tendert.

Kaposvár

Somogy megye székhelye sem maradt ki korszerűsítésből: negyven CNG-üzemű MAN Lion’s City szóló buszt szereztek be 2015 végén (NHP-401-440). A 4 milliárd 198 millió 561 ezer forint költségű beruházás 97,5 százalékát az Európai Unió finanszírozta, a kaposvári önkormányzatnak százötmillió forintos önerőt kellett fizetnie.

Budapest

A fővárosban az EU-csatlakozást követően a Volvo törte meg az Ikarusok egyeduralmát: 2004 és 2006 között százötven 7700A típusú csuklós autóbuszt állított forgalomba a BKV (FJX-186-235, FKU-901-950, FLR-700-749). Azóta az egykor nagyipari méretű magyar buszgyártás mára kiöregedő termékeinek trónjáért leginkább a Volvo és a Mercedes vív egymással szoros versenyt. Azonban számos más gyártó és típus, például a belga Van Hool, a török Karsan, a német MAN, vagy a hazai ARC/Ikarus is egyre színesebbé teszi a korábban szinte teljesen homogén állományt. A fővárosban közlekedő buszállomány BKV-tulajdonban álló részét elsősorban használt kocsik képezik, az alvállalkozóknak kiadott vonalakon találkozni leginkább új gyártású járművekkel. Az egyre elavultabb, huszadik századi technikát képviselő Ikarusok mindinkább kiszorulnak a budapesti utakról, és megjelentek – igaz el is tűntek, de hamarosan visszatérnek – a részben elektromos hajtású hibridbuszok.

A BKV fővárosi szolgáltatásaihoz a BKK 2006-ban ötven alacsonypadlós, városi kialakítású Alfabusz Localót bérelt a már VT Arrivaként ismert VT Transmantól. A kocsik a szerződés 2015. májusi lejárását követően búcsúztak a fővárostól, azóta a KMKK vonalain közlekednek.

A BKV saját új és használt beszerzéseinek, valamint az alvállalkozóknak köszönhetően napjainkra több száz Mercedes-busz járja Budapest útjait, szóló és csuklós kivitelben egyaránt

A Volvo-flotta évről évre bővül. 2012-ben harmincnyolc használt busz érkezett a BKV-hoz: a 2004-ben gyártott, szóló 7700-as kocsik a hollandiai Veldhovenből kerültek Budapestre (MFW-501-538). A BKV 2013-ban huszonöt 2000-es évjáratú, 2016-ban pedig további négy, 2004-ben gyártott, használt Volvo 7000A csuklós autóbuszt szerzett be Genfből (MHK-901-925, NTP-526-529). 2015 és 2016 során harmincnyolc kéttengelyes, használt Volvo 7000-es szóló kocsival frissítette tovább a flottát a BKV (NCZ-539-576).

A hibridhajtás 2015 elején, a T&J Buszprojekt Kft. által jelent meg Budapesten, huszonnyolc Volvo 7900A csuklós kocsi formájában. Európa legnagyobb hibridbusz-flottája azonban mindössze egy bő évig közlekedett a fővárosban: 2016 nyarán offshore-tevékenység gyanúja miatt a BKK szerződést bontott a céggel. Mivel a cég a Volánbusz alvállalkozója is, a kocsik azóta Gödöllő és Vác térségében kaptak munkát. 2017-ben tovább bővülhet a fővárosi Volvo-flotta és visszatérhetnek a hibridbuszok: huszonöt plusz opcióban további tizenöt használt hibrid jármű beszerzésére írt ki tendert a BKV, amin egy Bécs melletti Volvo-kupac lett a befutó. A BKV és a T&J pedig tárgyalásokat folytat, hogy a hármas metróvonal felújítása során a metrópótlásba besegítenének a fővárosból kiebrudalt hibridekkel

A Mercedes-buszok 2012 óta szereplői a főváros tömegközlekedésének. Azóta folyamatosan, több adagban érkeztek a Citaro típusú használt autóbuszok, melyekből már közel száz szaladgál Budapesten. 2015-ben tizenöt (rendszámtartomány: NBW-), majd 2016 végén még tizenöt (NWB-) új, alacsonypadlós Mercedes-Benz Conecto szóló buszt állított forgalomba a fővárosban a BKV, saját beszerzésből. A szerződés lehetővé teszi további negyvenöt kocsi vásárlását, melyből tizenötöt meg is rendelt a BKV. Ezek a buszok idén nyártól szállíthatnak utasokat. A BKK-alvállalkozó VT Arriva is hozzájárul a budapesti tömegközlekedéshez százharminckét Mercedes-Benz Conectóval, A BKV-alvállalkozó Inter-Tan-Ker Zrt. (ITK) a 2016-ban üzembe állított huszonhárom csuklós Conectója mellé idén további harmincegyet hoznak a fővárosba.

A viszonylag ismeretlen márkának számító belga Van Hool az AG300-as csuklósokkal került be a fővárosi köztudatba. A BKV 2009-ben harminckét használt, 2000-es évjáratú, alacsonypadlós kocsit (LOV-851-882) vett Brüsszelből, darabonként körülbelül húszmillió forintért. A járművek 2013-ban felújításon estek át. A közlekedési vállalat 2013 végén tovább bővítette a Van Hool-flottát: harminchét használt, CNG-hajtású newAG330 szóló buszt szereztek be a franciaországi Dijonból (MPW-601-637). Az egyenként mindössze nyolcmillió forintért vásárolt járművek a BKV első sűrítettföldgáz-üzemű buszai. 2015-ben újabb huszonöt használt, 2005-ben gyártott Van Hool newAG300-as (MUT-883-900, MUU-901-907) érkezett a fővárosba Utrechtből, valamint további tizenkét használt, 2004-es newA330-as Lausanne-ból (MUM-638-649).

Az új gyártású városi buszok palettáján jelenleg az egyetlen magyar szereplő a MABI. A PKD-konstrukcióban a BKV által összerakott, tizenkét méteres, szóló 127V/108d-ből közel hetven, a tisztán elektromos Evopro-midiből húsz közlekedik Budapesten (fotó: Vörös Attila)

A folyamatos flottafrissítésben már csak kis szerepet játszanak a magyar gyártású vagy összeszerelésű buszok – de legalább léteznek. A debreceni DKV-n kívül a BKK-nak is szolgáltató Inter-Tan-Ker Zrt. 2014-ben a hajdúsági megyeszékhelyről a fővárosba csoportosított át tizenöt, 2009-ben Székesfehérváron összerakott Alfabusz Cívis 12 szóló kocsit (LMG-). A BKV a mátyásföldi Magyar Autóbuszgyártó Kft-től (MABI) 2014-ben először három (PKD-001-003), majd további tizenöt (MXJ-004-018) Ikarus 127V kocsit vásárolt, úgynevezett PKD (Partially Knocked Down Kit, vagyis elemekben szállított) konstrukcióban. Az alacsonypadlós, szóló járműveket egyenként ötvenkétmillió forintért adta át a gyártó, az összeszerelést a BKV már maga végezte, további négymilliós költséggel. 2015-ben a MABI nyerte a BKV tíz plusz opcionálisan negyven szóló buszra kiírt tenderét. Ezek a kocsik már Modulo 108d típusként álltak üzembe 2015 végétől 2016 végéig (NGC-019-033, NHB-034-036, NTM-420-441, NTP-537-546). Csuklós buszok terén már nem ilyen reménykeltő a helyzet. A BKV 2012 nyarától tartós bérletben használ egy ARC/Ikarus V187-est (MDD-721), további vásárlásra és a típus sorozatgyártásra azonban nem került sor.

Az MAN-ek is egyre jelentősebb számban közlekednek Budapesten. Alvállalkozóként a Volánbusz 2014-ben százhat, a VT Arriva 2015-ben pedig nyolcvankét Lion’s City alacsonypadlós szóló buszt állított forgalomba. A beszerzések következtében a koros Ikarusokat sorra kukázza a BKV: csak 2016 során több mint kétszáz búcsúzott.

A midibuszok terén is jelentős korszerűsítés zajlott: a BKK 2015-ben tizenhat török gyártású, alacsonypadlós, légkondicionált Karsan Atak buszt vásárolt összesen egymilliárd forintból, a Budai Vár és környéke közlekedésének fejlesztését célzó európai uniós támogatás Közop-keretéből. (Az NCV-287 rendszámú kocsi idén áprilisban a Várfok utcában porig égett.) 2016 tavaszán forgalomba álltak a főváros első teljesen elektromos üzemű autóbuszai húsz Evopro C68E Modulo midi formájában (NLE-847-866). Az összesen négymilliárd, egyenként pedig kétszázmillió forintba kerülő járművek a Vár és a Citadella környékén váltották a koros és elég rossz műszaki állapotú Ikarus 405-ösöket.

A Budapesti villamos- és trolibusz-járműfejlesztés elnevezésű, uniós támogatású projekt tizennyolcmilliárd forintos kerete összesen száznyolc új trolibusz vásárlására adott lehetőséget a fővárosnak. Ezt felhasználva a BKV 2015-ben húsz szóló és tizenhat csuklós Solaris-Skoda trolibusz vett, nettó négymilliárd forintért. Az első járművek 2015 végétől közlekednek. Új gyártású csuklós troli közel húsz éve után érkezett Budapestre.

Mint látható, a főváros közúti járműállománya az utóbbi néhány évben jelentős frissítésen ment keresztül. A selejtérett Ikarus 260-asok és 280-asok kiváltása javarészt használt járművekkel, saját büdzséből, és egyre inkább alvállalkozók bevonásával is történt, akik új buszokat állítottak csatasorba. EU-s segítséget csak néhány beszerzés esetében vettek igénybe. Hasonló tendencia figyelhető meg az ország különböző részein is. Az évekig tartó központi buszbeszerzési tilalmat jelentős járműbeszerzés követte, a nemzeti buszgyártást váltig hangoztató kormánypropaganda ellenére jórészt külföldi eredetű, vegyesen használt és új gyártású járművekkel, melyek százszámra álltak forgalomba. Több nagyobb város is felhasznált uniós támogatást helyi tömegközlekedésének korszerűsítéséhez, ennek köszönhetően egyre nagyobb teret nyernek a CNG-üzemű járművek, a fővárosban pedig megjelentek Magyarország első teljesen elektromos buszai is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!