Prioritás a közlekedési infrastruktúra fejlesztése Szerbiában

iho/vasút   ·   2024.01.05. 12:00
00_bube_2023_majus

Jelentős projektek mennek végbe déli szomszédunknál, többek között a Budapest–Belgrád vasútvonal fejlesztése, a Tarcal-hegységet átszelő közúti folyosó, valamint számos más autóút építése. A Vajdaságban is könnyebb lesz közlekedni.

Bővülő autópálya- és gyorsforgalmiút-hálózat

Összesen körülbelül háromszáz kilométernyi közúton kezdődtek meg a munkálatok nemrégiben, 460 kilométeren pedig már zajlik az építés, vagyis összesen cirka 760 kilométernyi autópálya vagy gyorsforgalmi út készül, melyre még nem volt példa az ország történelmében.

Az egyik nagy közúti beruházás a Belgrádot Nagybecskereken (Zrenjanin) át Újvidékkel (Novi Sad) összekötni tervezett, 105,4 kilométer hosszú autópálya (öt és fél kilométere gyorsforgalmi útnak fog számítani) építése, mely nemrégiben kezdődött meg és várhatóan négy–öt év alatt fog elkészülni. A sztráda Belgrád–Nagybecskerek szakasza 67,66 kilométeren vezet majd, a Nagybecskerek–Újvidék rész pedig 37,74 kilométeres lesz. A fejlesztésnek köszönhetően Belgrádból Nagybecskerekre fél óra alatt, Nagybecskerekről Újvidékre pedig kevesebb, mint harminc perc alatt juthatnak majd el az autósok, élénkítve ezzel a gazdaságot és a turizmust, mely új munkalehetőségeket fog teremteni – írja a Magyar Szó.

A közelmúltban indult el a magyar határnál fekvő, nyugat-bácskai Béreg (Bački Breg) és a román határnál található, észak-bánáti Nákofalva (Nakovo) között vezető, 175 kilométer hosszú gyorsforgalmi út építése is; az úgynevezett „Szerbia mosolya” ezzel a leghosszabb gyorsforgalmi szakasznak fog számítani Szerbiában. Az útvonal hat városon és községen (Zombor, Kúla, Verbász, Óbecse, Törökbecse, Nagykikinda) halad majd át. Béregnél a magyar oldalon, Szerbcsernyénél (Srpska Crnja) pedig a román oldalon is megépül majd a gyorsforgalmi útra vezető útszakasz. A „Szerbia mosolyán” várhatóan nagy forgalom zajlik majd, mivel Romániából ezen lehet majd a leggyorsabban eljutni Nyugat-Európába. Az úgynevezett moravai korridorautópályának is nemrég adták át egy újabb szakaszát; a közúti folyosó várhatóan 2025-re válhat teljessé.

Zajlik a Tarcal-hegységen (Fruška Gora) át vezető közúti folyosó megvalósítása is. Az Újvidéket Rumával összekötő, 47,7 kilométer hosszú autóút részeként megépül egy 1,8 kilométer hosszú Duna-híd Kabolnál, valamint a beruházás legnehezebb részeként egy 3,5 kilométer hosszú alagút is. Az eredetileg 2024-re átadni tervezett, jelenleg viszont 2026-ra várható útszakasz tehermentesíteni fogja Újvidék helyi közlekedését. Ezen felül jelentősen megkönnyíti majd a közúti áruszállítást, mivel fontos ipari parkokat köt majd össze és összekapcsolja a dél-bácskai térséget a Szerémségi körzettel és a középnyugati Mácsvai körzettel.

Reneszánszát élheti majd a szerbiai vasút

Jelenleg is számos jelentős vasúti fejlesztés zajlik az országban.

A Belgrád–Budapest vasútvonal fejlesztésének részeként a főváros és Újvidék között az elmúlt években 75 kilométernyi vasútvonal újult meg és vált emelt, kétszáz kilométer per órás sebességgel használhatóvá.

A tovább, Szabadkáig vezető, 108 kilométeres szakasz modernizálása pedig jelenleg is tempósan halad: eddig több mint hatvan kilométernyi pálya újult meg, a magyar határig vezető szakasz pedig az év végéig el is készül. A közvetlen Belgrád–Szabadka vonatok várhatóan 2025 nyarán indulhatnak el, 72 perces menettartammal, az Újvidék–Szabadka út pedig 45 percet fog igénybe venni.

A gyors vasúti elérhetőség meghálálja a befektetést: 2021-ben még 2,1 millióan utaztak vonattal Szerbiában, a Belgrád és Újvidék közötti, felújított pálya átadását követően viszont megháromszorozódott az utasok száma.

A közeljövőben a fővárostól déli irányban Nišig újabb 230 kilométeren épülhet át emelt sebességűvé a pálya.

Új vonalakat is nyitnak a szerbek, például az eddig nem létező Újvidék–Mitrovica szakaszt. Az év folyamán elindulnak a közvetlen Pancsova (Pančevo)–Újvidék vonatok is. Hosszabb szünetet követően elindulnak a személyvonatok a déli Leskovac és Niš között is – a szerbek arra számítanak, hogy megismétlődik az az utasszám-növekedés, ami a felújított Belgrád–Újvidék vonalon is bekövetkezett.

Járműbeszerzés terén 18 új Flirt villamos motorvonat áll forgalomba az éven, regionális járatokon.

(Nyitóképünkön a megújuló Újvidék–Szabadka vasúti szakasz egyik épülő hídjának pillérei Kishegyes határában)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek