Ez történt a magyar vasúton 2019-ben, 2. rész

Károly Szabolcs   ·   2020.01.06. 18:00
400px_80a_felujitas

Az előző részben a nyár végével záródó időszakot vettük górcső alá. A következőkben az év utolsó négy, nem kevésbé mozgalmas hónapját összegezzük.

Különvonatok ősze

Szeptember 3-án a MÁV-Start megrendelte a Stadlertől a keretszerződésből még lehívható huszonegy KISS-t is. A járművek megépítéséhez pénzforrás nem áll rendelkezésre, a terv az, hogy az Európai Unió 2021–2027 közötti pénzügyi ciklusának közlekedési célú támogatási alapjából, az IKOP-ból finanszírozzák a vásárlást. A lépes alapvető értelme mégis az, hogy elérhető források esetén azonnal meg lehet kezdeni a járművek gyártását.

Szeptember 5-étől visszatért az étkezőkocsi a Budapest és Brassó között közlekedő Corona Intercity-párra, ráadásul a szerelvényben már korszerűbb hálókocsi is fut.

A hónap első felében a Rail Cargo Hungaria (RCH) két elektromos-hibrid tolatómozdonyt és két vonali, last mile modullal szerelt villamos mozdonyt rendelt meg a kínai CRRC-től. A megállapodás opcionálisan további húsz-húsz mozdony vásárlását is lehetővé teszi. A megrendelt gépeket három éven belül veheti át teherfuvarozó vasúttársaság.

Szeptember 14-én tizenkét és fél évnyi csend után ismét személyszállító vonat haladt végig a 2007 márciusában leállított, 112-es számú Nagykálló–Nyíradony mellékvonalon. Az egyéni szervezésű, Nyíregyháza–Nyíradony–Nyírbátor–Nyíregyháza útvonalat megtevő, négykocsis Bzmot-szerelvényből kiállított különvonaton több mint százan utaztak.

Az első őszi hónap közepén megkezdődött a 29-es vonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti, ötvenöt kilométeres szakaszának villamosítása és részleges átépítése. A következő néhány hét során a kivitelező ÉB 2018 Konzorcium több száz felsővezetéktartó oszlop alapját betonozta ki és állították rá a fém oszlopokat. Több mint egy évnyi vágányzárat követően visszaadták a vasúti forgalomnak a kiskörei közúti-vasúti hidat. A műtárgyat 1,6 milliárd forintból hozták helyre, így a vonatok az eddigi húsz kilométer per órás sebességkorlátozás helyett már negyvennel haladhatnak át rajta. Elkészült a harmadik startos KISS is, amivel a típusengedélyezés magyarországi futópróbáit tervezik végrehajtani.

Szeptember 18-án Miskolc-Tiszai pályaudvarra Felsőzsolca felől behaladva siklott egy tehervonat, megrongálva egy váltót és egy jelzőt. A baleset miatt Hidasnémeti és Szerencs felé/felől csak lépésben, késésekkel járhattak a vonatok.

A hónap vége felé Taurus-vontatta IC+-szerelvény járt a 2-es vonalon: a MÁV-Start egyik imázsfilmjét forgatták a vonaton. Az egyik kocsi kisebb műszaki gondja azonban összezavarta a vonal biztosítóberendezését, így az esztergomi elővárosi vonatok csak jelentős késéssel haladhattak.

A lajosmizsei, 142-es vonal is évfordulót ünnepelt 2019-ben, méghozzá a százharmincadikat. Ennek emlékére szeptember 29-én nohabos különvonat járt a vonalon. Budapest egyetlen dízelüzemű elővárosi vonalának fejlesztésében, villamosításában bőven lenne potenciál – csak jelenleg nincs pénz rá.

2019 őszéig láthattuk ilyennek Balatonalmádi állomását: megkezdődött a 29-es vonal Balatonfüredig tartó villamosítása (fotó: Vörös Attila)

Szeptember 30-ával lefújták a május eleje óta tartó, a decemberi menetrendváltásig tervezett vonatpótlást a 108-as vonalon, mivel a tervezettnél jóval kevesebb tehervonatra van szükség a BMW-gyárhoz kapcsolódó kavicsszállítás során.

A 40a vonal felújítása a csatlakozó vonalak számára is tartogatott korszerűsítést. A 42-es (paksi) és a 43-as (rétszilasi) vonalak találkozási pontjánál, Mezőfalva elágazásnál szeptember végére megszüntették az alakjelzőt, és Mezőfalva állomás forgalmi irodájából kezelhető, távirányított váltót, valamint D55-ös biztosítóberendezést építettek ki, hogy garantálni lehessen az ellenmenet és a vonatutolérés kizárását. Így az elágazásnál októbertől már nem dolgozik személyzet.

Október elején írta ki a NIF a tendert a 108-as vonal Debrecen és Macs közötti szakaszának felújítására és részleges kétvágányúsítására. A fejlesztéssel a közel tizenöt kilométeres pályaszakaszon nyolcvan-száz kilométer per órás sebességgel lehet majd haladni, így ki tudja majd szolgálni a Debrecen északnyugati határában, Macs közelében épülő BMW autógyár tehervonatait, valamint a Debrecen–Füzesabony vonal személyvonati forgalmát is. A beruházás során átépül a tócóvölgyi állomás, Macs megálló- és rakodóhelyet állomássá fejlesztik, továbbá új állomást is létrehoznak majd Macs Ipari Park néven.

Szintén a hónap elején került szóba a romos állapotban lévő kelenföldi állomásépület sorsa: a százharminc éves épület méltó otthona lehetne egy kis közlekedési múzeumnak, ahol a tervek szerint a magyar vasút történetét is megtekinthetnék az érdeklődők. A beruházás kiviteli terveinek százmillió forintos költségét a XI. kerületi önkormányzat és a Miniszterelnökség közösen állja.

Október elején angol vasútbarátok több napon keresztül különvonattal járták be az országot, Rédicstől Abaújszántóig. Akkoriban állt forgalomba a MÁV-Start első megújult Talent motorvonata is: a 425 009-es szerelvény még a hagyományos színsémát viseli magán, a többit viszont már a vasúttársaság új, egységes színeire matricázzák fel. Továbbá visszatértek csörgős ingák a 142-es vonalra, mivel az üzemképes Desirók alacsony számából adódó szűk utaskapacitás miatt állandó tömegnyomor volt egyes lajosmizsei járatokon, így a Start ezzel a lépéssel igyekezett megoldani a problémát.

A hónap során olyan hírek kerültek nyilvánosságra, hogy a MÁV-Start jelentős mennyiségben szerezne be mozdonyokat: a tervek szerint nyolcvanötöt. A beruházáshoz a kormány segítségét kéri a vasúttársaság. A MÁV-Start mozdonyflottájának tekintélyes része régi és elavult: a villanygépek átlagosan negyvenévesek, a dízelek átlagéletkora pedig még ennél is több egy fél évvel. A MÁV legutóbb 2008-ban vásárolt új mozdonyokat: a huszonöt korszerű Bombardier Traxx villanygép 2011-2012-ben állt hadrendbe.

A tavalyi menetet követően idén október 19-én ismét különvonat közlekedett a Somogyszob–Balatonszentgyörgy vasútvonalon, emlékezve a 37-es vonal személyforgalmának tíz évvel ezelőtti, 2009-es leállítására. A két ex-Bzmot motorkocsiból és két Bzx-mellékkocsiból álló járatra már az utazás előtt elkelt minden jegy, a vonatozásnak több mint kétszáz résztvevője volt. A szerelvény oda és vissza is megtette az utat a vonalon. A belső-somogyi szárnyvonal 2018. október 24-én ünnepelte megnyitásának százhuszonötödik évfordulóját.

Októberben ismét emlékvonat közlekedett a tíz éve szünetelő személyforgalmú 37-es vonalon (fotó: Gabos Balázs)

Szintén október 19-étől új éjszakai elővárosi vonatokkal bővült a menetrendi kínálat a 70-es és a 100a vonalakon, így péntekről szombatra és szombatról vasárnapra virradó éjszaka minden órában közlekednek a személyvonatok. A 30-as vonalon pedig két munkanapi pluszjáratot állítottak forgalomba Balatonszentgyörgy és a főváros között.

Az új emeletes motorvonatok bemutatásaként a hónap utolsó hétvégéjén Vácott, Monoron és Szolnokon is „KISS-simogató” nyílt napot tartott a MÁV-Start, ahol az érdeklődők fizikailag is megismerkedhettek a hamarosan forgalomba álló járművekkel.

A legszínesebb őszi hónap végére megújult a miskolci Tiszai pályaudvar összes peronja. Az 1960-as években épült, betonszerkezetű perontetőket 2016-ban kezdte el megszépíteni a MÁV. Utolsónak a második és harmadik vágányok közötti „B” peron és perontető kinézete javulhatott meg. A munkák során többek között megerősítették a perontető pilléreit és a födémszerkezetet, homokszórással teljes felülettisztítást végeztek el, majd lefestették a perontetőt. A műemlékvédelmi szempontokat is figyelembe véve korszerűsítették a peronvilágítást, továbbá megújították a peronok utastájékoztató berendezéseit is.

Szintén a hónap végén írt ki közbeszerzést a NIF a ferencvárosi személypályaudvar kapacitásának bővítése céljából egy, a kezdőponti váltókörzet felett keresztben átvezetett híd, valamint vágány megépítésének tervezésére. A különszintű kapcsolattal a körvasút felől érkező, vagy arra tovább közlekedő szerelvényeknek nem kellene a kitérőkörzeten végigkígyózni, némileg enyhítve ezzel a forgalmas állomás szűkös kapacitásait.

November elején újabb matricás mozdonnyal bővült a már így sem kevés díszített gépből álló magyar flotta. A 2019-ben kétszázötven éves Semmelweis Egyetem stratégiai együttműködési megállapodást kötött a MÁV-val, a jeles jubileum emlékére pedig a MÁV-Start 470 006-os Taurusának teljes oldal- és frontfelületét díszítették fel az évfordulót és a neves budapesti oktatási intézményt hirdető mozdonymatricával.

A hónap közepén a Magyar Közlönyben tette hivatalossá a kormány: mindenképp lesz forrás a negyvenből fennmaradó huszonegy KISS motorvonatra azáltal, hogy jóváhagyták a finanszírozáshoz szükséges 106 milliárd 567 millió 707 ezer 900 forint költségkeretet úgy, hogy „a megelőlegezett forrás a 2021 és 2027 közötti európai uniós programozási időszakban európai uniós források terhére elszámolható legyen”. Hazai forrást pedig csak akkor használnak fel, ha uniós pénz valamilyen okból nem lenne elérhető.

Az ősz végén ünnepelte hivatalos ceremóniával fennállásának hetvenedik évfordulóját az eddig körülbelül háromezer kilométernyi felsővezeték-hálózat létrehozásával a legnagyobb magyarországi felsővezeték-építő vállalatként számon tartott Vasútvill Kft.

Ha tél, akkor menetrendváltás

Közlekedési káosszal indult a tél a vasúton: a Nyugati pályaudvar egyik kitérőjén és vágányán a tervezett karbantartást nem tudták időben befejezni, emiatt a pályaudvar három vágánya, valamint a Városligeti elágazásig az egyik vágány kiesett a forgalomból a reggeli csúcsban. Pluszban még az időjárás is téliesre váltott: leesett az első hó. Ez a kombináció már jelentős késéseket okozott több vonalon, ráadásul Dunakeszinél az egyik prágai EC autót gázolt, mindkét vágányt elzárva, így a szobi vonalon többórás késések voltak egész nap.

December elején véget ért a 80a vonal teljes kizárás mellett zajló felújítási fázisa, az utasok tíz hónap szünetet követőek kapták vissza a vonatokat Pécel és Aszód között (fotó: MÁV Zrt.)

Mikulás napjára közel egy évnyi felújítást követően a hagyományőrző Mikulásvonat élén újra forgalomba állt a MÁV Nosztalgia egyetlen működőképes Leója, a V42 527-es.

Két nappal később véget ért a hatvani vonal átépítésének teljes kizárással járó fázisa, így tíz hónapot követően visszatérhettek a vonatok a Pécel–Aszód szakaszra. Ez idő alatt körülbelül huszonkét kilométer nyíltvonali pályaszakasz újult meg, műtárgyakkal együtt, továbbá teljesen átalakult Pécel, Isaszeg, Gödöllő és Aszód állomása is, a turai állomás pedig megállóvá fejlődött vissza. A további munkálatok miatt azonban a sátoraljaújhelyi sebesvonatok továbbra sem mennek végig Budapestig, egyes hatvani személyvonatok pótolják őket. A személyvonatokká visszabutított egri gyorsvonatok pedig minden második hatvani személy helyett állnak meg minden állomáson és megállóhelyen.

December 15-én életbe lépett a 2019/2020-as vasúti menetrend. Az új „kotta” több helyen is változást hozott. Az utolsó pillanatban például kormányzati nyomásra két pár szegedi intercityt közbülső megállás nélkülivé alakítottak, így spórolva néhány perc menetidőt – a többinek viszont tíznél is többel növelve a menetidejét. Továbbá Göcsej és Bakony néven két-két óránként közlekedő, IC-kocsit is továbbító intercityvé alakították át a Zalaegerszegi, valamint Szombathely és Budapest között közlekedő gyorsvonatokat.

A 2019-es év zárásaként szilveszter délelőtt a MÁV Nosztalgia 204-es gőzöse, Annamari csühögött nosztalgiavonattal a Nyugati pályaudvar és Táborfalva között a 142-es vonalon.

És a jövő…?

Leginkább vágányzár vágányzár hátán. Január közepétől a 2020-as nyári menetrend érvénybe lépéséig eltűnnek a vonatok a 29-es vonal balatonfüredi feléről, mivel látványos szakaszába kapcsol a villamosítás és az állomások átépítése. A szezonra már részben megújult infrastruktúra fogadja majd az utasokat.

A tervek szerint 2020 februárjában forgalomba állnak az első Stadler KISS emeletes motorvonatok. Tovább folytatódik a 100a helyrepofozása a menetrendszerűség érdekében: áprilistól körülbelül októberig a Nyugati és Kőbánya-Kispest között fogják kicserélni a vágányokat és az ágyazatot, megszüntetve ezzel a negyven-hatvan kilométer per órás lassújeleket, így őszre visszaállhat a nyolcvanas pályasebesség. A munkálatok ideje alatt a szakaszon kettő helyett csak egy vágányt lehet majd használni, így jelentős korlátozások várhatók a vonatok közlekedésében.

Finisében jár a 100-as vonal Püspökladány és Debrecen közötti felújítása: a nyílt vonal és az állomási vágányok nagy része elkészült, az állomások peronjainak és egyes vágányainak a befejezése maradt 2020-ra.

Tovább dolgoznak a szakemberek és munkások a Budapest–Hatvan vonal felújításának következő fázisán: az új biztosítóberendezést is magában foglaló projektet tokkal-vonóval át kell adni 2020 utolsó napjáig. A 135-ös vonalon Szeged és Hódmezővásárhely között sem közlekednek még a vonatok legalább június közepéig a tram-train pályájának építése miatt.

A nyári menetrend egy ínyencfalatot már biztosan tartogat: megérkezik hazánkba is a cseh Regiojet magánvasút szolgáltatása napi két pár Prága–Bécs–Budapest eurocityvel, és várhatóan versenyképes jegyárakkal.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek