Tavalyi összegzésünk mintegy hagyományaként elevenítsük fel most is, mi is történt idén Magyarországon a nagyvasúton. Szerencsére bőven akadt esemény.

Tél: megszaporodtak a matricás mozdonyok

Azt minden további nélkül kijelenthetjük, 2016 a mozdonymatricázások éve volt. Január közepén mutatkozott be a 480 012-es Traxx, amely a „Ha nagy leszek, vasutas leszek!” szlogent, valamint oldalain egy-egy gyerekrajzot visel magán. Ugyancsak januárban láthattunk először matricás Gigantot is: a 27-es hatlábú a Rail Cargo Hungariát hirdeti magán. Az év első hónapjában vásárolta meg a Mozdony és Vasúti Járműjavító Kft. a felszámolás alatt álló, szombathelyi MÁV Vasjármű Kft. eszközparkját.

A tél folyamán a MÁV-Start az akut munkaerőhiányt részben diákmunkával próbálta fellendíteni. Elkészült a vasúttársaság első felújított Hernyója is, amelyre féléves utasforgalmi próba várt. Továbbá már a délkelet-magyarországi régióban is bemutatkoztak a halberstadti kocsik.

A MÁV Nosztalgia Kft. télbúcsúztató Busó Expressze február hetedikén elöl dupla Nohabbal húzva, hátul pedig egy ES64F4-es villanygéppel tolva közlekedett Budapestről Mohácsra.

Február közepén érkezett meg Magyarországra a Demonstrátor Nohab: a Nohab-GM Alapítvány hosszas tárgyalások után megszerezte az 1960-ban elsőnek hazánkban járó Nohabot, ami egy Finnországnak szánt, ám a finnek által végül meg nem vásárolt sorozatból maradt vissza. A gép a próbautakat követően a norvég NSB-nél szolgált Di3.623 pályaszámon.

A 16-os vonal villamosításának elkészültével, és a 17-es vonal közelgő villamosításával a GYSEV elkezdte visszaadni az azóta DB Cargóvá átnevezett DB Schenker Rail romániai leányvállalatától bérelt négy Ludmilláját. Az első nagydízelt február végén cipelték vissza egy tehervonatba sorozva. Ezzel egyidejűleg Szombathelyről is elkezdték szétdobálni az ország különböző pontjaira a remot Szergejeket, a vidéki klasszik Szergejek egy része pedig letétbe került.

Február végén a lengyel PKP Cargo vadonatúj Vectronjai tették tiszteletüket Magyarországon: az itteni közlekedéshez szükséges futópróbákat végezték el.

Januárban mutatkozott be az első matricás Gigant: a 630 027-es azóta a Rail Cargo Hungariát reklámozza (fotó: Vörös Attila)

A tavasz a megújulás időszaka, de az örömbe azért üröm is vegyült

Március elején bombaként robbant a hír, hogy a GYSEV huszonhat használt EC-kocsit vásárol az ÖBB-től. A kifejezetten kényelmesnek számító, kétszáz kilométer per órás sebességgel is használható járművek a Railjetek folyamatos forgalomba állításával váltak feleslegessé Ausztriában. Az első kocsik zöld-sárgára festésével júniusban készültek el.

A Nyugat-Európába vándorlók százezreit követő tavalyi határátmenet-lezárásokat követően az első tavaszi hónap elhozta az újjáéledést: a magyarbólyi határon március hetedikén indult meg a forgalom, Röszkénél azonban a Max Max-vagon kapura cserélését követően sem változott a helyzet.

A tavaszi menetrend-módosítás többek között a kirándulóknak kedvezett: a Zemplénben egy új vonatpár állt forgalomba Abaújszántó és Hidasnémeti között.

Áprilisban sem maradt tétlen a GYSEV: újra megpróbálkoznak a villamosmozdony-vásárlással. Az eredetileg kilenc villanygépre kiírt, ám végül eredménytelen 2014-es tendert követően idén két kétáramnemű, dízelhajtással is ellátott, valamint három háromáramnemű, új gyártású villamos mozdony vásárlására írtak ki közbeszerzést. A negyvenmillió eurós pénzügyi háttérhez a Magyar Állam ad garanciát: nyolcvan százalékot az állam, húsz százalékot pedig az OTP Bank biztosít. A mozdonyszükséglet egy részének fedezésére a GYSEV 2015 óta három Siemens Vectront is bérel az osztrák European Locomotive Leasing (ELL) lízingcégtől.

Rangos műemlékvédelmi elismerést kapott meg a MÁV: a 2016. évi Icomos-díjat a 120a számú vasútvonal állomásrekonstrukcióival érdemelte ki a vasúttársaság. Persze nem minden állomás, ami fénylik: a hónap végén írták ki az omladozó Kőbánya-kispesti vasútállomás felújításának megtervezésére vonatkozó közbeszerzést. Mivel a projekt éveket fog majd igénybe venni, és az állomást addig is használni kell, a szétesőben lévő lépcsők javításához ősszel hozzá is kezdtek. A MÁV-Start pedig több magánvasút-társasággal is felmondta a karbantartási szerződést, a bérleti megállapodásokat pedig nem hosszabbította meg.

A tesztüzemet követően állandó használatba helyezte új jegyértékesítő és -ellenőrző rendszerét a MÁV-Start. A technológia azonban hagyott némi kívánnivalót maga után: a helyfoglalási rendellenességekkel kapcsolatban rengeteg panasz érkezett.

Május elején, hosszú idő után ismét „ablakos” fordába állt egy Gigant Kelet-Magyarországon: a 630 019-es hatlábú – kisebb kihagyásokkal – egészen ősz végéig járta az intercity-fordulót. Külsőleg megújult a húszas Nohab, valamint nekiálltak a Hatvanban omladozó 520,075-ös Bumbardó gőzös külső megszépítésének is. A tavasz folyamán újabb két matricás mozdonnyal gazdagodott a járműállomány: Szent Márton születésének ezerhétszázadik évfordulóján 2016-ot emlékévnek nyilvánították, ennek mementójára a 480 006-os Traxxot matricázták fel április végén. Május tizedikén pedig a Keleti pályaudvaron leplezték le a Magyar Máltai Szeretetszolgálat reklámmatricáját magán viselő tizenhármas Traxxot.

Egy egyedi létesítménytől azonban el kellett búcsúznia a vasúti építészet barátainak: a tiltakozó hangok ellenére május tizedikéről tizenegyedikére virradó éjszaka elbontották a székesfehérvári II-es számú irányítótornyot. Az épületet a fehérvári állomás átépítése miatt semmisítették meg, a torony műemléki védettségének kérvényezése sikertelennek bizonyult. A munkálatok ideje alatt az állomást kizárták a forgalomból, a környéken dízelmozdonyos előfogattal közlekedtek a vonatok.

Májusban egy éjszaka alatt elbontották a székesfehérvári vasútállomás egyik jelképének számító II-es irányítótornyot (fotó: MTI/Máthé Zoltán)

Szintén az utolsó tavaszi hónapban írt ki tendert a MÁV-Start a halberstadi kocsik egy részének felújításához szükséges ajtók és tárcsafékes forgóvázak beszerzésére.

A tavasz a nosztalgia- és különvonatokat is előcsalogatta: áprilisban Miskolcra közlekedett volna a Kádár-előfutó, azonban műszaki okok miatt ABbmot ment helyette, annak műszaki gondjai miatt pedig egy Nohabnak is be kellett segítenie. Május közepén pedig fotós különvonat közlekedett Budapestről Paksra: a Vonatösszeállítás és a MÁV-Nosztalgia által közösen szervezett menet még az atomerőmű területére is bejuthatott.

„Ez egy ilyen nyár, csupa szórakozás...”, és persze egy kissé kaotikus is

Június elejére készült el a MÁV Nosztalgia tulajdonában álló első Kisdácsiája: az M43 1001-est az eredeti színére festették vissza, megújult a Gyálon kiállított szoborgőzös is, a salgótarjáni vasúti megálló peronján kiállították az évtizedekig a város acélüzemében dolgozó, mára már nyugdíjazott Mazsolát, a Közlekedési Múzeum felújítása miatt pedig a Vasúttörténeti Parkba költözött az egyes Bivaly. Több, már évek óta leállított mozdonyt azonban elvitt a kaszás: főképp miskolci Szilik, Csörgők, Dácsiák és Bzmotok kerültek a sátoraljaújhelyi vesztőhelyre, de volt gép, amit helyben vágtak.

Június 18-án lépett életbe a MÁV nyári menetrendje, amelyet a vasúttársaság csak napokkal az érvénybe lépés előtt véglegesített. A MÁV itt-ott „racionalizált” is, például idén már nem találkozhattunk nohabos vagy szergejes, retrohangulatot biztosító járatokkal. Továbbá egybecsapták a Komárom–Esztergom és a Komárom–Székesfehérvár vonalak menetrendjeit motorkocsi- és személyzetspórolás címén, a lépés azonban nem feltétlenül nevezhető hatékonynak. A balatoni nyári forgalom kiszolgálásához pedig az esztergomi és lajosmizsei vonalakról is elvittek néhány Desirót, helyettük a 2-esre csörgős ingák, a 142-esre pedig Uzsgyik érkeztek. Ezzel egyidejűleg nekiálltak a 41-es vonal következő, Dombóvár alsó és Baté közötti szakaszán a felújításnak.

Június végén a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület Infrastruktúra Bizottságának ülésén megtárgyalták a közeljövő nagyprojektjeit. A hónap vége azonban nem a vasút napjait jelentette: a csingeri mangánbánya bezárásával leállt a felsőcsingeri vonal teherszállítása, Hatvanban vasúti daru hasított fel egy fél vonatot, a Keletiben kétszer is kitolták a bakot, a 150-es vonal pedig a szokásos nyári hőgutától szenvedett.

A július már jó hírekkel köszöntött be: ismét szép külsővel díszeleg a püspökladányi szoborgőzös, a 376,578, továbbá bejelentették, hogy felújítják a kisvárdai állomást és környezetét. A hónap elején állt forgalomba a MÁV-Start legutóbbi, tizenöt szerelvényre szóló Flirt-megrendelésének első két motorvonata. A hónap közepén pedig átadták a GYSEV első Siemens Desiro ML-motorvonatát is, amely azonnal forgalomba is állt. Az öt villamos szerelvényt a vasúttársaság osztrák divíziója használja majd, elsősorban Ausztriában: Deutschkreutz (Sopronkeresztúr) és Bécs között, Sopron érintésével, valamint Fertőszentmiklós és Bécs között, Pamhagenen (Pomogy) keresztül.

A nyár eleje számos, már évek óta leállítva omladozó mozdonynak hozta el a végzetet (fotó: Miskolc Környéki Vasútvonalak Facebook-oldala)

Július közepén ünnepelte százhetvenedik évfordulóját a magyar vasút: az első, Pestet Váccal összekötő vonalon 1846. július 15-én délelőtt tíz óra tíz perckor indult el a történelmi jelentőségű első járat, fedélzetén József nádorral és feleségével. E jeles évforduló miatt gőzös vontatású különvonat közlekedett, a hatvanhatodjára megrendezett vasutasnapon pedig bemutatták az évforduló emlékére matricával ékesített 480 004-es Traxx villamos mozdonyt.

Júliusban másodjára is útjára indult az egykori első világháborús szlovén–olasz fronthoz az Isonzó Expressz. A menetben utazott a MÁV Nosztalgia Kft. legújabb, májusban bemutatott „Doberdó” élménykocsija is.
Problémák is akadtak persze: a júliusi nagy esőzések uszodává változtatták a sokmilliárdért felújított váci állomás közúti aluljáróját. Az eset kapcsán a NIF magyarázta a bizonyítványt. Idén sem volt problémamentes a Balaton északi partján a nyári forgalom, továbbá elmerengtünk a magyarországi vasúton található liftek hányattatott sorsáról is.

Augusztusban bemutatták a MÁV dolgozóinak új egyenviseletét. A hónap legvégén jelentette be a GYSEV, hogy négy plusz hat Flirt-motorvonat beszerzése után további tíz villamos szerelvényt vásárol összesen 21,7 milliárd forint értékben. Ezek a vonatok azonban már a Stadler sikeres járműsorozatának harmadik generációjából, és regionális változatban kerülnek ki. A beszerzést az Integrált Közlekedési Operatív Program (IKOP) keretében százszázalékos uniós támogatással bonyolítják le. Szintén a hónap végén búcsúzott el a GYSEV az MRCE-től bérelt, GYSEV Cargo-matricás Taurusától: a villamos mozdonyt ezentúl a német TX Logistik társaság használja.

Itt van az ősz, itt van újra... a vágányzár, de a megszépült állomások és a megújult járművek is

A nyári menetrend végével több vonalon megszűntek a pénteki és vasárnapi mentesítő expresszek, és egyes személyvonatok, visszatértek a közvetlen személyvonatok Miskolc és Ózd közé. Továbbá olyan hírek is felröppentek, hogy a menetrendváltástól a miskolci vonalon a sátoraljaújhelyi sebesvonatok már nem csak a zempléni határváros és a borsodi megyeszékhely között, hanem egészen Kál-Kápolnáig mindenhol meg fognak állni – a zuhanyhíradó pár hónappal később valósággá is vált. A 120-as vonalon azonban ismét két pár intercityvel több lett.

Az ősz beköszöntével megkezdődött a 2-es számú, Budapest–Esztergom vonal villamosítása hétvégi vágányzárak keretében, valamint a pálya- és állomáskorszerűsítések befejező fázisa, amelynek során átépül az esztergomi és a dorogi állomás, Angyalföld és Újpest között kiépül a második vágány, továbbá Esztergomban a vasútállomás mellett buszpályaudvart is kialakítanak. A tervek szerint már akár 2017 végétől birtokba vehetik a vonalat a korszerű Flirt villamos motorvonatok. Ennek előszeleként még augusztus végén egy Flirttel végeztek peronpróbákat a vonal ívben található megállóinál – a szerelvény természetesen nem önerőből mozgott, egy Csörgő tologatta.

Szintén szeptemberben kezdődött meg teljes kizárásos vágányzárral a dél-balatoni vasút (30-as vonal) felújításának második fázisa, első ütemben Szántód-Kőröshegy és Fonyód között. A hónap során készült el a békéscsabai és a balatonszentgyörgyi állomásépületek felújítása is.

Nyár végén megismerhették leendő új területüket a legújabb Flirtök: az egyik szerelvénnyel peronpróbákat végeztek az esztergomi vonalon (fotó: Vörös Attila)

Szeptember közepén Ferencvárosból elszabadult az LTE által lízingelt 193 271-es ELL-Vectron, a mozdonyt irányítottan, Soroksári útnál siklatták ki, majd másnap emelték vissza a sínekre. Szolnokon megfigyelhettük, hogy egy kisebb Szili-flotta vár javításra, elkészült viszont ugyanitt a MÁV-Gépészet új, FMK-008-as mérő-motorvonata, amelyet pár héttel később a berlini InnoTranson a szakma világszinten is szemügyre vehetett, továbbá betekinthettünk a CAF EC-kocsik folyamatosan zajló felújításába is.

Szeptember végén álltak forgalomba a GYSEV első ex-osztrák EC-kocsijai, RaaberCity néven. A járművekkel eleinte a Sopron–Budapest intercityken lehetett találkozni, a folyamatos honosítást és a GYSEV igényeire való átalakítást követően azonban már a Szombathely és Budapest között közlekedő IC-ken is igénybe lehet venni. A RaaberCity-kocsiknak köszönhetően öt perccel rövidülhetett a soproni IC-k menetideje Győr és a főváros között a decemberi menetrendváltás óta.

A hónap végén ünnepelte fennállásának százhuszadik évfordulóját az Aszód–Balassagyarmat(–Losonc) (78-as) vasútvonal.

Október elején több hónapnyi alkatrészre várás és javítást követően újra üzembe állt a 265-ös Szergej, átvette első, Szolnokon felújított Bobóját a MOL, valamint alig tíz hónapnyi szünetet követően visszatértek a román Delfinek a 120-asra, napi két forduló erejéig.

Októberben derült fény arra, hogy a folyamatos villamosításokkal a GYSEV megválna Jenbacher-motorkocsijai nagy részétől, valamint számos személykocsijától. A MÁV és a GYSEV tárgyalásokat folytat a járművek átvételéről, valamint az üzemeltetési lehetőségekről. Eredményről várhatóan 2017 folyamán számolhatunk be. A Bzmotok és dízelmozdonyos vonatok Jenbacherekre történő cseréléséért a GYSEV-felségterülethez közeli Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség november elején jenbacheres különvonatot és demonstrációt szervezett. Az első átvétel még az éven meg is történt, meglepő eredménnyel: a Kárpát Vasút Kft. december közepétől két motorkocsit vett bérbe a GSM-R-tesztek elvégzéséhez, kiváltva a GYSEV-től bérelt Ludmillát.

A hónap közepén a MÁV Zrt. új fényezőkabint adott át Dombóváron, továbbá adománygyűjtés indult az egyetlen fennmaradt M63-as dízelmozdony teljes felújításának érdekében.

Sajnos nagy veszteség is érte a hazai vasúti és építészmérnöki szakmákat: életének kilencvenedik évében elhunyt dr. Kubinszky Mihály építész, vasúttörténész, vasútfotós, Sopron díszpolgára.

Október végén az 1956-os forradalom és szabadságharc hatvanadik évfordulójának emlékére tematikus matricával látták el az első mávos Taurust, megkapta a magyar közlekedési engedélyt a legújabb magánvasút, a Continental Railway Solution két mozdonya, a miskolci 375,660 Alapítvány szervezésével pedig különvonat járt a személyforgalom szempontjából 2007 márciusában leállított mezőcsáti vonalon.

Ősszel derült ki, hogy a GYSEV túladna felesleges Jenbacher-motorkocsijain, és a MÁV-val már tárgyal is a lehetőségekről. Nem sokkal később a Kárpát Vasút le is csapott az első két motorkocsira, az információk szerint tartós bérletbe vették (fotó: Stahl Csaba)

November nyolcadikán órákra leállt a vasút Kelet- és Nyugat-Magyarország között egy, a Déli összekötő vasúti hídnál talált második világháborús bomba miatt. Aznap és a következő nap haladt végig az országon Ausztria felől Romániába az ÖBB tizenhat 1014-es sorozatú Sissije és három 1142-ese – a villamos mozdonyok egy része valószínűleg román magánvasutaknál kezdhet új életet, nagy részükre azonban lángvágó vár.

Év végi hír-tűzijáték

November második felében kiírták a 100-as vonal felújításának következő, Püspökladány–Ebes szakaszát érintő közbeszerzést. Debrecenig 2020-ra érhet el a megújulás, a Nagyállomás intermodális csomóponttá történő átépítésével.

A hónap végén egy igazi kuriózum, egy ex-belga Nohab érkezett Magyarországra. A jó állapotban lévő dízelgépet a Nohab-GM Alapítvány vásárolta meg, alkatrészeiből épülhet fel a tervek szerint a demonstrátor svédacél, valamint valamennyire a kettes Nohab is.

A 80-as vonal Mezőzombor–Sátoraljaújhely szakaszának (80c) villamosítása már évtizedek óta fel-felbukkanó téma. A vonalszakasz al- és felépítménye az elmúlt néhány év során szakaszosan újult meg, legutóbb az idei menetrendváltásra adták át a felfrissült Olaszliszka-Tolcsva–Sárospatak állomásközt, november végén pedig kiírták a közbeszerzést a villamosításra, valamint a Sárospatak és Sátoraljaújhely közti állomásköz azzal egyidejű átépítésére is. Érvényes szerződéskötés esetén 2019-re pont kerülhet a sok éve húzott-halasztott téma végére.

December elején adták át a 17-es vonal villamosított és felújított északi, Szombathely–Zalaszentiván szakaszát. A GYSEV által üzemeltetett vonalszakasz korszerűsítése még márciusban kezdődött meg.

A Mikulás ajándékaként december hatodikán állt forgalomba a MÁV-Start – egyelőre utolsó – százhuszonharmadik Flirt-motorvonata. A vasúttársaság tavaly nyáron rendelt a meglévő hatvan plusz negyvenkét villamos szerelvény mellé újabb hat plusz tizenöt motorvonatot a svájci Stadlertől.

Pár nappal később egy még a nyárra beharangozott döntés került napvilágra, nevezetesen hogy a MÁV-Start végre kiírta a tendert negyven nagykapacitású, legalább hatszáz ülőhelyes villamos motorvonat beszerzésére. Habár a közbeszerzési értesítő nem konkretizáltja, hogy a szerelvények egyszintesek vagy emeletesek lehetnek-e, de a hatszáz ülőhelyet, valamint az oldalanként tizenkét ajtót figyelembe véve nagy valószínűséggel utóbbi kivitelről van szó. A keretszerződés értelmében a szerelvényeket több adagban, a megállapodástól számított nyolc éven belül hívhatja le a MÁV-Start. A járművek finanszírozása uniós forrásból, IKOP-projekt keretében zajlik majd.

A néhány vonalat leszámítva sok újdonságot nem mutató 2016-os menetrendváltással elkészült a székesfehérvári állomás teljes felújítása; az uniós finanszírozású nagyprojekt harmincmillió eurós támogatását októberben fogadta el az EU.

Folytatódik a 30-as vonal dél-balatoni részének felújítása is. A jelenlegi fázis során Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy között újul meg a pálya, a kibontott anyagból a Fonyód–Kaposvár (36-os) vonalat is helyrehozzák. A munkálatok a következő nyári menetrend életbe lépéséig, 2017. június 16-ig tartanak. A vágányzár miatt a tehervonatoknak kerülniük kell, egy részük visszatért a Somogyszob–Balatonszentgyörgy vonalra.

A Mikulás hozta meg a MÁV-Start utolsó, százhuszonharmadik Flirtjét az utasoknak. A folytatás már emeletes szerelvényeket jelent? (fotó: Kemsei Zoltán)

December közepére készült el a Debrecen–Nagykereki (106-os) vonal és közvetlen környezetének felújítása. „Az értől az óceánig” elnevezésű projekt civil és önkormányzati összefogással jött létre.

A hónap második felében jelent meg a közbeszerzési kiírás a 29-es számú Székesfehérvár–Tapolca vonal Szabadbattyán–Aszófő szakaszának villamosítására és részbeni felújítására is. A projektet a magyar kormány még szeptemberben hagyta jóvá.

IC+ és a Déli

Külön említünk meg két további fontos témát. Az idén is tovább gördült – még ha lassan is – az IC+-projekt. 2016 elején az NFM 2017-re prognosztizálta a sorozatgyártás megkezdését. Áprilisban a kormány újabb pénzforrások elkülönítését jelentette be a húsz, nemzetközi forgalomra szánt kocsin felül száz, belföldi forgalmú jármű megépítéséhez. A vasúttársaság ennek érdekében májusban potenciális hazai beszállítókkal tárgyalt. Nyáron Csépke András, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy még 2016-ban megkezdődhet a nemzetközi kocsik sorozatgyártása. A közben nívódíjjal jutalmazott két prototípus jármű sorozatgyártású utódjainak forgóvázait a Siemens-Knorr konzorcium szállíthatja.

Szintén a közbeszéd és közvita tárgya volt egész éven a Déli pályaudvar jelene, jövője, esetleges bezárása. Beleznay Éva, Budapest volt főépítésze és dr. Kazinczy László, a Műszaki Egyetem docense januárban a televízióban érvelt a pályaudvari funkciók megtartása mellett. Április végén Dávid Ilona arról beszélt, hogy a pályaudvarnak csak a műszaki bázisát számolnák fel, áthelyezve egyes műveleteket Kelenföldre. Augusztusban Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter határozottan kijelentette: nem zárják be a Déli pályaudvart. Októberben kiírták a tendert a Déli üzemi területeinek hasznosítására – amelyet a Testnevelési Egyetem venne birtokba –, ezzel egyidejűleg a kelenföldi pályaudvar kapacitásának bővítésére.

És hogy mi várható 2017-ben?

A 30-as vonalon tovább dolgoznak a gépek, folyamatos vágányzárral június közepéig. Csak a nyári menetrendre áll majd le a munka, hogy aztán szeptemberben újult erővel foghassanak bele az utolsó, 2018 nyaráig tartó ütemnek. Az esztergomi vonal villamosítása és átépítése is halad tovább a maga útján, és remélhetőleg a 2017/18-as menetrend már Flirtöket köszönthet a 2-esen. Várhatóan tavasszal vagy nyáron folytatódik a 100-as vonal rekonstrukciója is, most már Püspökladány és Ebes között. Szintén a nyártól eshetnek neki az újhelyi vonal utolsó felújítandó szakaszának Sárospatak és Sátoraljaújhely között. Azt még nem tudni, hogy a szakasz állomásainak részleges átépítése, valamint a felsővezeték és a villamos betáplálás kiépítése mikor kezdődik. Azonban a miskolci Csörgőkre várhatóan jövő nyáron is szükség lesz a Balatonnál és a főváros környékén, így teljes kizárással folyhat a munka. Érvényes szerződéskötés esetén megkezdődhet 2017-ben az észak-balatoni vasútvonal villamosítása is. Nem kell ahhoz sem nagy jóstehetség, hogy hamarosan bejelenthessük: emeletes KISS-motorvonatokat vásárol a MÁV-Start a Stadlertől. A tervek szerint 2017-ben kigördülhetnek Szolnokról az első sorozatgyártású IC+-kocsik, valamint egyre több megújult CAF EC-kocsi, BDV-motorkocsi és halberstadti kocsi állhat forgalomba. Továbbá a Bzmot-motorkocsik egy része már légkondicionáló rendszert használva szállíthat utasokat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!