Megérkezett Egyiptomba az ország első nagykapacitású Desirója
A gyártó Siemens Mobility szerint a villamos üzemű motorvonatok hetven százalékkal fogják csökkenteni az egyiptomi vasút szén-dioxid-kibocsátását.
Az egyiptomi közlekedési minisztérium alá tartozó alagúthatóság (NAT) 2022 májusában kötött megállapodást a német Siemens Mobility-vel, a kairói központú, tervezési, beszerzési és kivitelezési szakértő Orascom Construction (OC) vállalattal, valamint az egyiptomi regionális építőipari Arab Contractors céggel egy kiterjedt, három vonalból álló, körülbelül kétezer kilométer hosszú nagysebességű vasúthálózat létrehozásáról, mely hatvan egyiptomi várost fűz majd fel, személy- és teherforgalmat egyaránt kiszolgálva országszerte. Ha elkészül, a rendszer várhatóan a világ hatodik leghosszabb nagysebességű vasúthálózatának fog számítani, lényeges előrelépést jelentve az észak-afrikai ország közlekedési hatékonysága és összeköttetései terén.
A kulcsrakész megállapodás értelmében a Siemens negyvenegy nyolckocsis, nagysebességű Velaro villamos motorvonatot, 94 regionális kivitelű, négyrészes Desiro HC nagykapacitású villamos motorvonatot, valamint negyvenegy tehervonati verziójú Vectron villamosmozdonyt szállít. A Desirók első fecskéje néhány napja hajózott be az alexandriai kikötőbe.
A beruházás ezen felül magába foglalja a legkorszerűbb technológiát képviselő vasúti infrastruktúra kiépítését, nyolc karbantartóüzem és telephely létrehozását, továbbá tizenöt évnyi karbantartást is a hosszútávú működési kiválóság érdekében. A projekt összértéke 8,1 milliárd euró (körülbelül 3000 milliárd forint), az első, 2,7 milliárd euró (ezermilliárd forint) értékű fázisról szóló szerződést 2021 szeptemberében írták alá. A megvalósítás határidejét nem tette még közzé a Siemens. A vasúthálózatot és a járműveket a Deutsche Bahn (DB) leányvállalata, a DB International Operations fogja üzemeltetni és karbantartani.
A kivitelező szerint az új vasúti rendszer az emberek és áruk hatékony és biztonságos közlekedését teszi majd lehetővé. A három vonalból álló, kétezer kilométeres hálózat Egyiptom gazdasági és fejlesztési központjait fogja összekötni. A pályákra a Siemens az egységes európai vonatbefolyásolási rendszer kettes szintjére (ETCS Level 2) alapuló vonatbefolyásolási és jelzőrendszert telepíti majd fel, ezen felül a felsővezetéki rendszer betáplálását is megvalósítja.
A hálózat első vonala, az úgynevezett Zöld vonal megvalósítása során 660 kilométernyi vaspálya épül meg a Vörös-tenger partján fekvő, 45 ezres Ajn Szúhna kikötővárosa, valamint a Földközi-tengernél található, hatmilliós Alexandria és a 230 ezer lakosú Marsza Matrúh között. A projekt villamosüzemű elővárosi közlekedést is lehetővé tesz majd a főváros Kairó és agglomerációja között, a 22 millió lakost számláló úgynevezett Nagy-Kairóban. A vonalon a becslések szerint évente 30 millióan fognak utazni.
A második pálya, a Kék vonal a Nílus nyugati partján vezet majd végig körülbelül 1100 kilométer hosszan, összekötve Nagy-Kairót a szudáni határnál fekvő Abu Szimbellel, megkönnyítve a városfejlesztést déli irányban. A pályán a vonatok 250 kilométer per órás sebességgel fognak tudni haladni, de kezdetben várhatóan a 230-as tempó lesz a limit.
A harmadik, Vörös vonalat mindössze 225 kilométeresre tervezik. Ez a luxori világörökségi helyszíneket a Vörös-tenger partján található Gurdaka (Hurghada) és Szafága kikötővárosaival fogja összekötni, elősegítve az árufuvarozást Egyiptom belseje felé.
Az egész országon áthaladó „vasúti Szuezi-csatornának” köszönhetően felgyorsulhat az áruszállítás a Vörös-tenger és a Földközi-tenger között – jelenti a Rail Tech.
(Nyitóképünkön az első egyiptomi Desiro HC-t guritják le a szállítóhajóról Alexandriában. Kép forrása: Siemens / railtech.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!