Ez történt a magyar nagyvasúton 2017-ben
A magunk mögött hagyott 2017-es év szinte rögtön egy súlyosnak számító balesettel indult. Az év második napján egy Budapestről Ceglédre tartó személyvonat mozdonya Ceglédbercel-Cserőnél meghibásodott, a mögötte közlekedő Rétköz Intercity pedig megpróbálta betolni Ceglédre az üzemképtelen vonatot. A lendületadást követően az össze nem kapcsolt vonatok eltávolodtak egymástól, azonban a lejtmenetben felgyorsult személyvonat vonatbefolyásoló berendezését tolatási üzemmódba állították, ezért mihelyst átlépte a negyven kilométer per órás sebességet, befékezett, a mögötte, féktávolságon belül haladó intercity pedig már nem tudott időben megállni, így alacsony sebességgel ráütközött. Az eset következtében a személyvonaton két jegyvizsgáló súlyosan megsérült, az IC-n pedig három utas szerzett könnyebb sérüléseket. Az intercity mozdonya, elsőnek besorozott, első osztályú kocsija jelentősen, a személyvonat utolsó három kocsija kis mértékben megrongálódott. A betolás szabályosságának kérdésében a vasúti szakmában és a médiában egyaránt heves vita folyt.
Az év első vasúti közbeszerzésére sem kellett sokat várni: a MÁV-Start január 3-án írta ki a Szeged és Hódmezővásárhely közé megálmodott tramtrain-vonal járműtenderét. Közben elkezdődött a második generációs, 10-67 és 20-67 sorozatú intercity-kocsik felújítása.
Január 18-án este ismét jelentős fennforgást okozó baleset történt: Esztergom bejárati váltókörzetében egy Desiro-szerelvény siklott ki több tengellyel, megbénítva a felújítás alatt álló állomás forgalmát, mely csak másnap estére állt helyre. Huszonhatodikán pedig Csengelén vágott fel egy váltót, majd haladt meg egy vörös jelzőt egy Szeged felé tartó intercity, a szemből érkező személyvonat útjába kerülve.
A februári fő témát a vasúti GSM-R-rendszer körüli bénázás adta: a kommunikációs rendszerhez a hardvert ugyan már kiépítették, a szoftver viszont egyáltalán nem működik, annak ellenére, hogy már 2015 óta használni kellene.
Kivirágzó járműbeszerzések a kikelettel
Az elmúlt év járműbeszerzési hullámát a GYSEV indította el márciusban: megállapodást kötöttek a Siemensszel összesen kilenc Vectron villamos mozdony megvásárlásáról. A beruházáshoz az Európai Beruházási Bank negyvenmillió eurós hitelét használták fel. A MÁV-Start sem volt rest: bejelentették, hogy a Stadlerrel kötöttek keretszerződést maximum negyven kétszintes, azaz emeletes motorvonat vásárlásáról. A hónap közepére megújult a Balatonszemesen kiállított 275,040-es Nyalóka szoborgőzös. A záhonyi átrakókörzet egyre jelentősebb teherforgalmat kezel, ezért a normál nyomtávú 628 109-es Szergej alá is széles forgóvázak kerültek. A hónap végén a 470 004-es Taurust öltött magára matricát a hatszázötven éves Pécsi Tudományegyetem tiszteletére, továbbá átadták a felújított kaposvári és keszthelyi állomásépületet is.
Áprilisban eredményt hirdettek a tramtrain járműbeszerzési tenderén: a Stadler szállíthat nyolc plusz opcionálisan négy vasútvillamost. A hónap végén angol vasútbarátok különvonatai járták be keresztül-kasul az országot.
Május elején megkezdődött a pécsi vonal Kelenföld–Százhalombatta szakaszának átépítése. A hónap közepén vehette át a GYSEV az első két saját Vectronját: a 471 500-as és 501-es mozdonyt pár nappal később mutatta be hivatalosan a vasúttársaság. Nem a Máltai Szeretetszolgálat reklámmatricájával feldíszített 480 013-as Traxx villamos mozdony éve volt 2017: a hónap végén Mende közelében gázolt személyautót, októberben pedig Kóny és Enese között egy útátjáróban egy Ikarus hátulját kapta el. A MÁV-Start a 20-37 300-as sorozatú, fülkés személykocsikat is bevonta a járműfelújítási programjába, az első megújult járművek május végén gördültek ki a Dunakeszi Járműjavítóból. A vasúttársaság az utolsó tavaszi hónap során bejelentette: a piros-fehér Flirtök, valamint a hosszútávon is használni tervezett dízelmotorvonatok – Desirók, Uzsgyik, a Bzmotok viszont nem – is felveszik a kék-fehér Flirtökkel elindított új festési sémát. Az orosz motorkocsik közül kettő hamarosan már az új arculattal tért vissza a forgalomba.
Arattuk a korszerűsítési tendereket a nyáronJúnius elején mutatták be a budapesti FINA vizes világbajnokság reklámmatricájával ellátott 470 002-es Taurust. A miskolci vonalon szokatlan vendég, a szlovák vasút ZSSK egy-egy Esója tette tiszteletét a hazai mozdonyvezetők többhetes típusismereti képzése okán. Június 17-én életbe lépett a nyári menetrend: az augusztus 27-ig tartó időszak során a Balaton környéki vasúti közlekedés kiemelt fontosságot élvezett idén is, számos idényvonattal. A nyári időszakra a déli parton futó, 30-as számú vasútvonal korszerűsítésének újabb szakasza is befejeződött. Az első nyári hónap során a szegedi vonalat használók kissé szorongva utazhattak: 14-én Csengelénél, 20-án pedig Kiskundorozsmánál ütközött teherautóval egy szegedi intercity. Utóbbi esetnél a mozdonyvezető megsérült, a frissen felújított 208-as Szili eleje pedig jócskán összetört, a vezérállás lényegében megsemmisült. A hónap legvégén több vasútfejlesztéssel kapcsolatban kiderült, hogy ki felel majd a megvalósításért: a Vasútépítők Pályatervező, Kivitelező és Iparvágányfenntartó Kft. és a Vasútvillamosító Kft. (Vasútvill) konzorciuma villamosíthatja a 80-as vonal Mezőzombor–Sátoraljaújhely szakaszát, valamint felújíthatja a Sárospatak–Sátoraljaújhely állomásközt, továbbá átépítheti a vonalszakasz állomásait. A 100-as vonal Püspökladány és Ebes közötti szakaszának pedig az RV 2020 konzorcium eshet neki. A tapolcai, 29-es vonal felsővezetékes üzeművé alakulására még 2016 végén kiírt tendert azonban visszafújták. Kiírták továbbá a Szeged–Hódmezővásárhely tramtrain-vonal pályatenderét.
A július eleje számos pozitív hírrel szolgált: forgalomba állt a GYSEV első két saját tulajdonú Vectronja, a hónap közepére pedig már öttagúra bővült a flotta, továbbá átadták a megújult vasútállomást is magába foglaló balatonfüredi intermodális csomópontot is. A kedélyeket viszont igencsak borzolták azok a híresztelések, miszerint a decemberi menetrendváltástól a railjeteket csak nemzetközi forgalomban lehetne igénybe venni, a prágai eurocityk pedig a Keleti helyett a Nyugatiból indulnának, ráadásul belföldön zónázó vonatokként közlekednének – szerencsére ezek közül végül csak az EC-k Nyugatiba költöztetése valósult meg. A nyár derekának forróságában egy Tapolcára tartó sebesvonat élén kiégett Balatonkenesén a 418 327-es remot Csörgő. A hónap vége igazi Kánaánt hozott a vasútfejlesztések érdekében megjelent közbeszerzések szempontjából: kiírták a Rákos–Gödöllő, Gödöllő–Hatvan, Ebes–Debrecen, valamint az Ercsi–Pusztaszabolcs szakaszok felújítására, továbbá a Százhalombatta és Ercsi közötti új nyomvonal létrehozására szóló tendereket.
Az utolsó nyári hónap során mutatta be legújabb matricás mozdonyát a MÁV-Start: a 480 003-as Traxx Szent Istvánra emlékezik. A vasúttársaság egy aduászt is lerakott: augusztusban jelentették be, hogy IKOP-pénzekből tizenegy kétszintes KISS villamos motorvonatot vásárolnak a Stadlertől. Az emeletes szerelvények elsősorban a Budapest-Nyugati–Vác–Szob, valamint a Budapest-Nyugati–Monor–Cegléd vonalakon fognak közlekedni 2019-től, de a nyári időszakban a Balaton déli partján és Nyíregyháza felé is megfordulhatnak majd.
Dolgos őszAz ősz egyértelműen a vonalfejlesztések és a vágányzárak évszaka volt. A nyár elmúltával ismét felsorakoztak a pályafelújító gépek a Balaton déli partján, továbbá megkezdődött a sátoraljaújhelyi vonal villamosítása és az állomások felújítása, amivel kapcsolatban ötleteltünk egy sort a 80-as vonal jövőbeli lehetőségeiről. Elindult a 100-as vonal Püspökladány–Ebes szakaszának korszerűsítése is.
Szeptember legelején gőzösös nosztalgiavonatokkal ünnepelték a százhetvenéves Budapest–Cegléd–Szolnok vasútvonalat. Tizenötödikén történelmet írtak az esztergomi vonalon: először haladt végig önerőből villamos mozdony a frissen feszültség alá helyezett Rákosrendező–Piliscsaba szakaszon. Az első őszi hónap során megújult a karcagi állomásépület is. A hónap második felében ismét a GYSEV került rivaldafénybe: átvették utolsó, kilencedik saját Vectronjukat is, majd pár nappal később, a lengyelországi TRAKO vasúti szakkiállításon bemutatták a még 2016-ban megrendelt tíz harmadik generációs Stadler Flirt-motorvonat első elkészült szerelvényét.
Október elején rendezte meg a Hungrail a Magyar Vasút 2017 konferenciát, melyen elhangzott: a MÁV-Start 2019-ben új vonatnemet vezetne be, az IC Pluszt a jelenleg már sorozatgyártás alatt álló IC+-kocsikkal, és az ETCS kiépítését követően a felújított fővonalakon bevezetnék a százhatvan kilométer per órás sebességet.
A tavalyi mozdonyselejtezési hullám után az idei ősz további régi vontatógépek számára hozta el a véget: a parajosban hosszú évek óta agonizáló Púposok, Bobók, Dácsiák és Szilik oldalára került fel fehér festékkel a nagy S betű, valamint a selejtezés dátuma. Október második felében átadták a 100-as vonal Püspökladány–Ebes szakaszának első korszerűsített részét: a Püspökladány és Kaba közötti a jobb vágányt. A hónap végén pedig megvizsgáltuk, várhatóan hogyan vonatozhatunk majd 2018-ban, amit nem sokkal később meg is erősített a MÁV-Start és GYSEV is.
November elején bombaként robbant a hír, hogy a MÁV vezetése „a költségek racionalizálásaként” jelentősen megnyirbálná az Erdélybe járó nemzetközi intercityk háló- és étkezőkocsi-szolgáltatását. A hónap elején feszültség alá helyezték a 2-es vonal felső, Piliscsaba–Esztergom közötti szakaszát is. Ugyanebben a hónapban érkezett meg a GYSEV első két új Flirt3-asa a szombathelyi központhoz. November során tovább haladt a 100-as vonal átépítése: hó közepére elkészült a Hajdúszoboszló és Ebes közötti bal vágány felújítása, a hónap legvégére pedig a jobb is korszerűsödött. Újabb és újabb, Kína és Magyarország közötti konténervonatokról adhatunk hírt. Ennek eredményeként, és hosszú tárgyalássorozatot követően a hónap végén kiírták a 150-es vonal felújítását és kétvágányúsítását célzó közbeszerzést, melyet a kormány kínai gigahitelből tervez finanszírozni.
Itt a tél: Flirtöljünk a kettesen!December elejére lényegében elkészült a 30-as vonal Balaton menti szakaszának átépítése, már ami a pályafelújítást illeti. Az építőipar árainak folyamatos emelkedése okán több kisebb vasútfejlesztési projekt került egyelőre talonba, például a 17-es vonal Zalaszentiván–Nagykanizsa szakaszának villamosítása is. December 10-én életbe lépett a 2017/2018-as vasúti menetrend, ami 2018. december 8-ig lesz érvényben. A menetrendváltással az esztergomi vonalon egy reggeli piliscsabai vonatpárt már Flirtökből állít ki a MÁV-Start, a korszerű villamos motorvonatokat azonban külső okok miatt csak négy nappal később indíthatta el a vasúttársaság. Továbbá tíz év után ismét menetrend szerint közlekednek személyvonatok Pozsony és Rajka között.
A MÁV-Start és a GYSEV egyre inkább kezdi felismerni a huszonegyedik század vívmányaiban rejlő potenciált: újabb kedvezményeket vezettek be az online felületen zajló jegyvásárlások során, továbbá már a Vonatinfó alkalmazás használatával is lehet jegyet venni.
Az év utolsó napjai is tartogattak látványosságot: harmadik alkalommal közlekedett Tapolcára soknohabos különvonat december utolsó előtti napján. A nyolc nagydízel ráadásul most két vonattal és két útvonalon közlekedett: a Vulkán gyors az északi, míg a Panoráma a déli parton haladt végig.
Összegzésként az mindenképp elmondható, hogy a 2016-oshoz hasonlóan eseményekkel teli évet zártunk 2017. december 31-ével. Az előttünk álló évben tovább folytatódnak a pályakorszerűsítések és a vágányzárak, melyeknek remélhetőleg ízletes gyümölcsét egy-két-három éven belül szüretelhetjük. Halad előre a 100-as vonal Püspökladány–Ebes szakaszának átépítése, hónapokon belül pedig az Ebes–Debrecen szakaszra is rámehet a géplánc. Február végétől Kelenföld és Érd között egy évre leáll a vasút, a személyszállító vonatok helyett pótlóbuszok viszik majd az utasokat, a tehervonatok pedig kerülőúton fognak közlekedni. Egyelőre éjszakai vágányzárakkal folytatódik a sátoraljaújhelyi vonalszakasz villamosítása, aztán áprilistól arrafelé is teljes kizárásra lehet számítani. Az esztergomi vonalon márciustól várhatóan tovább bővül a Flirtök élettere, remélhetőleg teljesen új menetrendi struktúrával. A tervek szerint tavaszra elkészülnek az első sorozatgyártású IC+-kocsik. Továbbá 2018-ban valószínűleg elkezdődik a Rákos–Hatvan vonalszakasz átépítése is. Tehát unatkozni biztosan nem fogunk. Boldog új évet minden olvasónknak és követőnknek!
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!