Felsővezetékkel és két vágánnyal indul újra az átépített marcheggi Ostbahn

A Bécset és Pozsonyt összekötő, fontos vasúti határátmenetben október 11-étől veszik fel ismét a forgalmat.
A 37 kilométer hosszú vonal újranyitása jelentős mérföldkő a közép-európai fenntartható közlekedésben, mivel gyorsabb, csendesebb és környezetbarátabb kapcsolatot teremt a két főváros között. A beruházásnak köszönhetően először haladhatnak végig villamos üzemű szerelvények a két főváros között, ezzel csökken a vasút szén-dioxid- és zajkibocsátása.
Miután az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) kiépítette a villamosítást és a második vágányt az úgynevezett Marchegger Ostbahnon, a határnál található Marchegg és Pozsony közötti szakaszt a szlovák vasútvállalat, a ŽSR vette kezelésbe 2024 márciusától: a Dévényújfalutól (Devínska Nová Ves) a határig vezető, 2,3 kilométeres, egyvágányú pályaszakaszt 25 kilovolt 50 hertzes váltakozó áramú rendszerrel villamosították, a pályasebesség pedig nyolcvanról százhúsz kilométer per órára nőtt.
A nemzetközi forgalmat lebonyolító pálya fejlesztése elkészült, a vonal mentén található állomások korszerűbbé és akadálymentessé váltak. Az újraindítás megünneplésére egy szlovák delegációt szállító különvonat haladt végig a napokban Pozsonyból Marcheggig, ahol osztrák prominensek fogadták a menetet. A ceremónián elhangzott: a pálya bő száz évvel ezelőtt Európa egyik fontos vasúti fővonalának számított, és remélhetőleg hamarosan vissza is nyeri e státuszát. A Bécs és Pozsony közötti villamosított kapcsolat mérföldkő a nemzetközi közlekedés terén, ezen felül a határokon átnyúló együttműködés és a fenntartható mobilitás erős szimbóluma. A beruházás nemcsak a tömegközlekedést, hanem a két főváros közötti gazdasági és kulturális kapcsolatokat is erősíti. A Marchegger Ostbahn villamosítása remek példa arra, hogy a korszerű infrastruktúra hogyan javítja az életminőséget az ingázók, a környezet és az egész régió számára. A korszerű járművekkel, az akadálymentes állomásokkal és a száz százalékban zöld vontatási energiával vonzó, környezetbarát szolgáltatást nyújthatnak az utasoknak.

Az október 11-ei újraindítást követően a Marcheggen át pendliző járatok az eddiginél rövidebb menettartamot fognak kínálni: egy óránál is kevesebb idő alatt jutnak majd el Bécsből Pozsonyba és vice versa. Kezdetben naponta 19-19 járat fog közlekedni mindkét irányban. A december 14-ével életbe lépő új menetrenddel négy eurocity-járatpárral bővül a kínálat, vagyis így már összesen 46 vonatot lehet majd igénybe venni Bécs és Pozsony között.
Az állomásoknál kialakított új P+R és B+R parkolók megkönnyítik a közlekedési módok közötti váltásokat az utazások során. A szintbeni vasúti átjárókat aluljárókkal váltották ki, ennek köszönhetően javul a közúti és vasúti közlekedés biztonsága, továbbá a közúti torlódások is enyhülnek majd Alsó-Ausztriában.
A projekt kiemeli az ÖBB elkötelezettségét a fenntartható, határokon átnyúló mobilitás iránt, mivel a Bécs–Pozsony folyosót a modern európai vasúti közlekedés modelljeként állítja be – számol be a Railway Pro.
(Nyitóképünkön a nyitó különvonat Marchegg állomásán. Kép forrása: Railway Pro)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!