Készülnek az egyiptomi Vectronok

iho/vasút   ·   2025.07.24. 09:00
egyiptom_vectron

A Siemens Mobility már tizennégy mozdonynál tart a végső tesztelésnél. A cél egy kétezer kilométeres nagysebességű hálózat létrehozása.

A német vasúti gyártó, valamint konzorciumi partnerei, az Orascom Construction és a The Arab Contractors 2022 májusában írtak alá kulcsrakész szerződést az egyiptomi nemzeti alagúthatósággal egy nagysebességű vasúti rendszer létrehozására Egyiptomban, valamint az ehhez szükséges járművek beszerzésére.

A megállapodás részeként negyvenegy Vectron villamos mozdonyt is megrendeltek tehervonatok továbbításához. A mozdonyok harmadánál már a végső tesztelés zajlik a németországi Wegberg-Wildenrathnál található validációs központban. A gyártó számításai szerint a flottát hamarosan szállíthatják is Egyiptomba, ahol teherszállító szerelvényeket vontathatnak majd a Vörös-tengert és a Földközi-tengert összekötő, kétezer kilométer hosszú, villamosított vasúthálózaton.

Egyiptom tervezett nagysebességű vasúthálózatának térképe (kép forrása: Wikipedia)

A kontraktus a mozdonyokon felül negyvenegy nyolckocsis, nagysebességű Velaro villamos motorvonat és kilencvennégy négykocsis, emeletes Desiro HC villamos motorvonat beszerzését is magába foglalja, amiket szintén a Siemens gyárt és szállít le.

A konzorcium által létrehozandó vasúthálózat, ami az északkelet-afrikai ország hatvan városát fogja összekötni, alkalmas lesz az akár 230 kilométer per óra sebességű közlekedésre. A hálózatot a várakozások szerint évente 500 millióan fogják használni, az utasok pedig a jelenlegi menettartamokhoz képest képest ötven százalékkal gyorsabban érhetnek majd el úticéljukhoz.

A nagysebességű hálózat három vonalból fog állni. Az egyik az úgynevezett „vasúti Szuezi-csatorna”, ami cirka 660 kilométer hosszan nyúlik majd a vörös-tengeri Ajn-Szúhna, valamint a Földközi-tenger partján található Marsza Matrúh és a hatmilliós Alexandria kikötővárosai között. Ezen pálya kivitelezésére 2021-ben kötöttek szerződést négy és fél milliárd dollárért (jelenlegi árfolyam alapján hozzávetőlegesen 1500 milliárd forintért).

A Siemens által vezetett konzorcium a másik két vonal megépítéséért felel. Ezek egyike egy körülbelül 1100 kilométeres pálya a főváros Kairó és a szudáni határ közelében fekvő Abu Szimbel között, összekötve a metropoliszt az ország déli részén található, feltörekvő gazdasági központokkal, ami lehetővé teszi a Nílus-menti közösségek fejlődését.

A harmadik vonal egy mindössze 225 kilométeres pálya lesz, ami a luxori régészeti világörökségi helyszíneket köti majd össze a Vörös-tenger partján található Gurdaka (Hurghada) és Szafága kikötővárosaival, jelentősen megkönnyítve ezzel az áruk és nyersanyagok fuvarozásának hatékonyságát a szafágai kikötő és az ország belső pontjai között.

A Siemens Mobility mindhárom vonalra egy, az egységes európai vonatbefolyásolási rendszer kettes szintjének (ETCS L2) technológiájára alapuló, biztonságos és megbízható jelző- és biztosítóberendezési rendszert fog telepíteni, ezen felül egy hatékony, folyamatos energiaellátást garantáló rendszert is létrehoz – számol be a Railway Pro.

(Nyitóképünkön az egyik kész egyiptomi Vectron. Kép forrása: railwaypro.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek