Ilyen volt a magyar vasút 2018-ban, 1. rész

Károly Szabolcs   ·   2019.01.08. 19:50
7milliard-mellekvonal-400

Újabb háromszázhatvanöt nap pergett le a magyar nagyvasút történetében. Természetesen a 2018-as év is bővelkedett különlegességekben, fejlesztésekben, de botrányokból és problémákból is akadt bőven. Lássuk hát, mit is hagytunk magunk mögött! Először a januártól a nyár végéig tartó időszakot vesszük szemügyre.

Enyhe tél, intenzív kerülőzés

Alig szoktunk hozzá még az új menetrendhez 2018 első napjaiban, máris megtudhattuk, hogy a Dombóvár–Pusztaszabolcs és a Rákos–Szolnok vasúti szakaszokon hamarosan központi forgalomirányítás épülheti ki.

Februárban kezdetét vette két nagy vasútfelújítási projekt. A miskolci, 80-as vonal elővárosi szakaszán (80a) nekiestek a gépek a Rákos és Hatvan közötti rész átépítésének. A pécsi, 40-es vonal Érd felső–Százhalombatta részén csak az egyik, a Kelenföld és Érd felső közötti szakaszán viszont mindkét vágányt szétbombázták az építők. Utóbbi rendesen meg is kavarja a Közép-Dunántúl teherforgalmát: a vasúttársaságok a tehervonatoknak több kerülőútvonalat is használnak. A „Nagy Tereléshez” számos Szergejt vezényeltek át az ország szinte minden mozdonybázisáról. Mivel teljesen logikátlan módon a székesfehérvári vonalról a 40-esre közvetlen átjutást biztosító összekötővágány csak a közeljövőben fog kiépülni, a pusztaszabolcsi és dunaújvárosi személyvonatok csak kétszeres irányváltással, cikkcakkban tudnak közlekedni.

A 40a átépítése miatt fellendült a Komárom–Székesfehérvár–Sárbogárd tengelyen a teherforgalom, a személyvonatokat pótlóbuszokra cserélték, bár a napi két pár ablakos vonat végül semennyire se zavarta volna a teherszerelvényeket (fotók: Vörös Attila)

Az utolsó téli hónapban szerezte meg a magyarországi közlekedési engedélyt a szlovákiai PSŽ magánvasút-társaság a CZ Loko által egy Búvárból jelentősen átalakított, Effiliner 1600 típusú, 753 608-as Bizón, azaz Bölény dízelmozdonyra. Áprilisra a CER Hungary is szolgálatba állított egy Bölényt, melyet nem sokkal korábban, 2017 decemberében rendelt. A vasúttársaság a meglévő három mellé egy negyedik Transmontana villanygépet is vásárolt a román Softronictól. B-vizsgája során a MÁV-Start 194-es Szergeje klasszikus csíkos festést öltött magára.

Pályaépítők, itt a kikelet!

A tavasz érkeztével a virágokkal együtt újabb pályaépítő gépek bújtak elő: megkezdődött a Szeged és Hódmezővásárhely közötti vasútvillamos, avagy tramtrain pályájának létrehozása. A munkálatok ideje alatt szakaszosan teljes kizárással dolgoztak a Szeged-Rókus–Algyő, valamint az Algyő–Hódmezővásárhelyi Népkert állomásközökben. Az algyői vasúti híd megújult pályáját az ősz derekán próbázták le.

A 80-as vonal állandó járműproblémáktól sújtott zempléni szakaszán elkezdődött a pályafelújítás utolsó fázisa, valamint a villamosítás, emiatt áprilisban három hétig buszok pótolták a vonatokat Szerencs és Sátoraljaújhely között. A Sárospatak–Sátoraljaújhely viszonylatban egészen decemberig maradtak a gumikerekűek, ez idő alatt az említett állomásközt leszámítva végig kiépült a felsővezeték a vonalszakaszon.

Továbbra is kérdőjel marad a Ganz-Hernyók sorsa: a motorvonatok felújítására kiírt közbeszerzésen a MÁV-Start várakozásaihoz képest túl magas árat kért a pályázó, így a korszerűsítési programot egy időre biztosan elmeszelték.

Április elején, a tavaszi menetrend-módosítással új fejezet nyílt az esztergomi, 2-es vonal történetében: elindultak az első villamos vontatású szerelvények. A korszerű Flirt motorvonatok a bő egy évtizede a vonalon szolgáló Desirókat váltották le.

Birtokba vették a Flirtök Esztergomot, a Desirók a lajosmizsei, a tapolcai vonalakra és Debrecenbe környékére szóródtak szét

Újabb lépéseket haladt előre az IC+-projekt: a MÁV-Start Szolnokon megkezdte az első húsz sorozatgyártású kocsi építését, a tervezett további hetvenhez pedig számos közbeszerzést írt ki, a forgóvázakat például a Siemens és a Knorr-Bremse konzorciumától vásárolják. Külsőleg megszépült az egyetlen fennmaradt Gyík, az M63 003-as dízelgép a Vasúttörténeti Parkban.

Különös balesettel indult a május: az egyik Flirt padlólemezét menet közben valamilyen tárgy felhasította Szárliget közelében. Elkészült a 22-es Kárpát-Nohab, Gunhild új köntöse. A hónapot mellesleg nyugodt szívvel tekinthettük a különvonatok havának: május közepén először a német IGE nohabos élményvonattal járta körül a Balatont, majd mentek el egészen Balassagyarmatig. Ezzel egyidőben a tapolcai Ikarus-fesztiválra a felújított M40 209-es Púpos vontatta nosztalgia-különvonat vitte az érdeklődők százait. De az angol vasútbarátok számára sem maradt ki kis hazánk 2018-ban: különvonataik május végén a fél országot bejárták.

„Nyár van, nyár...”

Szokatlan jelenséggel indult a tavalyi nyár: a budapesti HÉV-szerelvények műszaki problémái miatt néhány Desiro motorvonatot kapott kölcsönbe a MÁV-HÉV a MÁV-Starttól. A szerelvények mindössze két hetet vendégeskedtek, vegyes üzemkészséggel.

Júniusban nekiestek a meglehetősen rozoga állapotban lévő kiskörei közúti-vasúti híd felújításának. Habár a tervek szerint a munkálatokkal már novemberre el kellett volna készülni, időközben olyan újabb problémákkal szembesültek a karbantartók, hogy a vágányzárat egészen 2019 májusáig kitolták.

Június 16-án lépett életbe a 2018-as nyári menetrend, a vonatok egészen augusztus 26-ig jártak a „nyári kotta” szerint. A Balaton környéki forgalmas időszakot megújult infrastruktúra támogatta: átépült a Szántód-Kőröshegy–Balatonszentgyörgy és a Kaposvár–Fonyód vonalszakasz.

A jegyvizsgálókat ért sorozatos támadások miatt testkamerákkal kezdte el ellátni a vonatok személyzetét a MÁV-Start. A Múzeumok Éjszakáját a szentivánéjhez legközelebb eső szombat éjjelén tartották, ez alkalommal a 411-es alapítvány beüzemelte a felújított 411,118-as Truman gőzöst.

Júliusban ismét felerősödtek a hangok azzal kapcsolatban, hogy az egyiptomi nemzeti vasút ezerháromszáz vasúti kocsit szerezne be, a járművek egy részét pedig Magyarországon építenék meg. A gyártásért felelős konzorciumot a Dunakeszi Járműjavító és az orosz Transzmasholding Hungary Zrt. hozta létre. A projekt azonban csak nagyon lassan halad előre: év végén már arról szóltak a hírek, hogy az üzlet egyáltalán nem áll biztos lábakon, és Dunakeszin is jelentős fejlesztésekre lenne szükség.

A nyár elején néhány Desiro a ráckevei H6-os HÉV-en segített be két hét erejéig

A MÁV a Twitter után újabb közösségi platformon jelent meg: létrehozta Instagram-oldalát.

A nyár derekán tucatnyi, régóta leállított mozdonyt selejtezett le a MÁV, nagyrészt M41-eseket. Továbbá több tucat, fővizsgára vagy selejtezésre váró kocsit pakoltak ki Debrecenből a „semmi közepére”, a Hortobágy szélén fekvő Ohat-Pusztakócs állomására. Ennek ellenére a régi kocsiktól egyhamar nem szabadulunk: a vasúttársaság szerint akár 2035-ig is eltarthat, mire a „sínre pottyantós” járműveket zárt rendszerű WC-vel felszereltekre tudják cserélni. Sőt, a kocsik egy jó részén új pályaszámrendszert vezetnek be.

Nem haladt előre a debreceni intermodális csomópont építésének kérdése: a tervezett 21 milliárdos költséghez képest túl drága ajánlat (34 milliárd) miatt márciusban új tenderkiírásra volt szükség. Azonban az új körben is túl magas árakkal szembesülhettek a NIF-nél. Habár az értékelés már a nyár során megkezdődött, döntés azóta sem született.

A hónap vége a retró jegyében telt a Balaton északi partján: csíkos Szergej és Nohab is dolgozott a tapolcai vonatok élén.

Fontos hírrel indult az utolsó nyári hónap: a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter, Bártfai-Mager Andrea a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatóját, Dávid Ilonát nevezte ki a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatójának. A MÁV élén Homolya Róbert váltja.

Nyáron további nyolc KISS-t rendelt a Stadlertől a MÁV-Start (látványterv: Stadler)

Augusztus közepén a MÁV-Start újabb nyolc kétszintes KISS-motorvonatot hívott le a Stadlerrel kötött, összesen legfeljebb negyven szerelvényre szóló keretszerződésből. A hónap végétől szállítanak utasokat a GYSEV első Flirt3-as motorvonatai – igaz, hivatalosan azóta is csak utasforgalmi próbaüzemet végeznek velük, a végleges típusengedély hónapokat késik. A megrendelés utolsó, tizedik szerelvényét októberben vehették át. Augusztus végén remot dácsiás különvonat fordult egyet Veszprém és Papkeszi között a 2007-ben bezárt 27-es számú Hajmáskér–Csajág–Lepsény vonal újranyitásáért.

A nyár során sem maradtuk balesetek és veszélyeztetések nélkül. Júliusban a Déliben egy Flirt siklott ki, tönkretéve több felsővezetéktartó oszlopot, eközben jelentősen rongálódott. Két szembemenesztés is történt: július közepén két prágai eurocity állt meg száz méterre egymással szemben Gödön, augusztus végén pedig egy Dömsöd állomásra érkező személyvonat útjába haladt be a Budapestről Belgrádba tartó Ivo Andric nemzetközi gyorsvonat.

A következő részben azt szemlézzük, hogy a 2018-as év utolsó négy hónapja mi mindent tartogatott még nagyvasúti szempontból.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek