Elővárosi ingavonat már Traxx-szal is, becsődölt a Flybe – ez történt a héten a közlekedésben

iho   ·   2020.03.08. 18:00
8058

Selejtezték a jelenleg legidősebb budapesti Ikarust. Néhány héttel ezelőtt állt forgalomba a fővárosban húsz csuklós és 21 szóló Mercedes Conecto, régebbi buszokat nyugdíjazva. A selejtezéseknek a BKV jelenlegli legöregebb busza, a BPO-475 rendszámú Ikarus 280-as is áldozatul esett. A kocsit 1986. október 3-án, BX 59-34 rendszámmal vette állományba a BKV, az utolsó ráncajtós széria egyik tagjaként. Aktuális rendszámát 2000 nyarán kapta meg. A busz az évtizedek alatt több kisebb-nagyobb javításon, felújításon is átesett, vázcserét azonban soha nem kapott, így a tényleges életkora több mint 33 év. Utoljára február 28-án dolgozhatott menetrend szerint forgalomban, a 109-es vonalon, melyet agg kora ellenére is meghibásodás nélkül teljesített. A BPO-475 abszolút rekorder: nem vázcserés busz ilyen hosszú ideig még soha nem volt folyamatosan forgalomban Budapesten.

Újabb ingavonati összeállítás a MÁV-Startnál: halbestadti vezérlő, fecske Bhv-k és Traxx mozdony (fotó: Vörös Attila)

Traxxos inga a 100a-n. Újabb vonatösszeállítással ismerkedhettek meg az elővárosi utasok: a MÁV-Start március 2-ától egy 480-as sorozatú Bombardier Traxx villamos mozdonyból, hat fecske Bhv-kocsiból és egy halberstadti vezérlőkocsiból álló ingavonatot tesztel a ceglédi oldalban. A Traxx előnye, hogy sokkal nagyobb teljesítményű a V43-asoknál, ezért a megállókból és a lassújelek után is nagyobb lendülettel tudja gyorsítani a szerelvényt. A szemnek még furcsa összeállítású vonat hajnalban a Kecskemétről a Nyugatiba közlekedő 7039-es személyvonattal kezd, majd monori személyvonatként pörög a nap folyamán. A MÁV által 2006-ban beszerzett halberstadti kocsik között 27 vezérlőkocsi is található, melyeket a Start nemrégiben a Traxxokkal is kompatibilissé tett, így a lehetőség nyílik a vezérlők szélesebb körű bevetésére is.

A V-Híd újíthatja fel a Debrecen–Macs szakaszt. A kormány 2018 végén határozott a 108-as vonal részleges fejlesztéséről, a Debrecen–Macs szakaszra érvényes közbeszerzést tavaly október elején írta ki a NIF Zrt. A tender eredményét a napokban tették nyilvánossá: a V-Híd Építő Zrt. nettó 54 milliárd 859 millió 115 ezer 262 forintért végezheti el az előírt feladatokat, mely során a vonal Debrecen és Macs közötti része teljesen megújul. A meglévő nyomvonalat körülbelül 11,6 kilométeren építik át, 3,6 kilométeres szakaszon pedig nyomvonalkorrekciót hajtanak végre. A kapacitás növelése okán Debrecen és Tócóvölgy állomások között kiépül a második vágány, a macsi állomás közelében épülő BMW-gyár megfelelő kiszolgálása érdekében pedig létrehozzák Macs Ipari Park állomást.

Március 4-án este csődöt jelentett és leállt Nagy-Britannia legnagyobb regionális légitársasága, a Flybe (fotó: Horváth Anikó)

Csődöt jelentett a Flybe. Március 4-én este végleg leállt a legnagyobb brit regionális légitársaság, még a weboldalukat is üzemen kívül helyezték. A cég már hónapok óta pengeélen táncolt, a bukáshoz vélhetően a koronavírus adta az utolsó lökést az utazási igény megcsappanásával. A több mint 2500 alkalmazottat foglalkoztató Flybe egy tucat regionális repülőtérre (többek között Belfast, Exeter, Jersey, Cardiff, Guernsey, Aberdeen és Birmingham) repült, melyek fennmaradásában komoly szerepet játszott a társaság, ahonnan szinte csak az általuk üzemeltetett járatok voltak a reális utazási lehetőségek. A Flybe járatainak 92 százaléka a southamptoni repülőtérről indult, amelynek hatalmas kiesés lesz a légitársaság hiánya. A társaság 65 gépet üzemeltetett: 54 légcsavaros-gázturbinás Bombardier Q400-ats és tizenegy sugárhajtású Embraer regionális utasszállítót.

Kartellezhetett az ÖBB és a ČD. A cseh Seznam Zprávy újság számolt be a két vasúttársaság felsővezetése közötti korábbi e-mailezésről: az üzenetekben a felek megegyeztek abban, hogy annak ellenére sem adnak el saját használt kocsijaik közül egyet sem a vasúti személyszállítási piacon új szereplőnek számító Regiojetnek, hogy a cseh magánvasút a járművenként 60 ezer eurót ajánló szlovák WGS-nél többet, 80 ezer eurót kínált. A ČD egyik vezető képviselője arra kérte az ÖBB érintettjeit, hogy ne kössenek üzletet a Regiojettel. Az osztrákok vezető képviselője beleegyezett abba, hogy nem értékesítenek kocsikat a cseh magánvasútnak, sőt a ČD-nél is érdeklődött, nem vennék-e meg inkább ők. Ha a kartellmegállapodás igaznak bizonyul, médiaértesülések szerint a cseh nemzeti vasúttársaságra akár 50 milliárd forintnyi bírságot is kiróhatnak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek