InnoTrans, tizennegyedjére is
Ismét elröppent két év, így idén is összegyűlik Berlinben a vasútipar színe-java szeptember 24-e és 27-e között. Némi ízelítő.
Egyes számítások szerint világszinten évente körülbelül 180 milliárd eurót (jelenlegi árfolyam alapján közel 71 ezer milliárd forintot) fektetnek be a vasútiparba. Ennek érdekében a különböző gyártók kétévente összegyűlnek a német főváros vásárterületén (Berlin Messe), hogy megmutassák a világnak, milyen termékekkel, innovációkkal igyekeznek a szakmát továbbfejleszteni.
Az előző, 2022-es InnoTransra a világ 56 országából összesen 2771 kiállító érkezett, 142 járművel, köztük tizennégy autóbuszt kiállítva. A körülbelül 109 ezer négyzetméteren zajló szakkiállításra és -vásárra közel 140 ezren látogattak el 137 országból.
Az idei, immár tizennegyedik összejövetelen is számos nagynevű nemzetközi gyártó és társaság vesz részt – magyar részről viszont klasszikus vasútjármű-gyártó nem lesz kint. Néhány gyártó és termék, a teljesség igénye nélkül:
Alstom
A francia központú vállalat a német Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) által rendelt Coradia Max motorvonatot, a berlini közlekedési vállalat BVG Urbaliner Flexity villamosát, valamint az Akiem lízincég Traxx3 MS villamos mozdonyát mutatja be.
CRRC
A kínai gigacég az energiahatékony Cinova regionális vonatot állítja ki.
CZ Loko
Az elsősorban mozdonyok teljeskörű korszerűsítével foglalkozó cseh cég az olasz Mercitaliának épített, 744-es sorozatú Dualshunter tolatómozdonnyal érkezik.
DB Cargo Deutschland
A német nemzeti vasút (Deutsche Bahn, DB) vasúti teherfuvarozási ágának németországi leányvállalata egy duálüzemű mozdonyt, a 249-es sorozatú Siemens Vectron Dual Mode Light gépet teszi ki a kirakatba.
DB Regio
A Deutsche Bahn regionális személyszállítási ága a kölni S-Bahnon közlekedő, AEG–Siemens–DWA kooperációban kifejlesztett ET425-ös motorvonatok egyik korszerűsített példányával érkezik.
Hitachi Rail
A japán–olasz együttműködés a többáramnemű, nagysebességű ETR1000-es Frecciarossa motorvonatot prezentálja.
Hyundai Rotem
A dél-koreaiak az ausztráliai, új-dél-walesi NSW TrainLink által rendelt, Mariyung elnevezésű, intercity villamos motorvonatok egyikét hozta el.
Končar
A horvát gyártó terítékén a horvát nemzeti vasútnak épített, 6012-es sorozatú akkumulátoros motorvonat, valamint a hazai infrastruktúra-kezelőnek gyártott dízelmotorvonat lesz.
Newag
A lengyel cég a Griffin villamosmozdonyok egyik E4MSUa gyári sorozatú, többáramrendszerű példányát cipelte el.
Siemens Mobility
A német óriáscég
- a Vectron villamosmozdonyból és a Vectouro szerelvényből álló Vectrain ingavonatot;
- az egyiptomi nemzeti vasút ENR-nek épített, nagysebességű Velaro motorvonatot;
- a saját lízingcég, a Smart Train Lease-nek gyártott Mireo Smart motorvonatot;
- valamint a müncheni S-Bahn által a jövőben használni kívánt, a karbonlábnyom csökkentését célzó digitális technológiákat mutatja be.
Stadler
A svájciak nyolc innovatív járművet és két új technológiát fognak prezentálni:
- az RS1-es motorkocsi kibocsátásmentes utódját, az RS Zerót;
- egy közös német–osztrák projekt könnyűvasúti Citylink járművét;
- a GB Railfreight duálüzemű Class 99-es mozdonyát;
- az ÖBB Cityjet-KISS motorvonatát;
- az ÖBB tűzoltó- és mentővonatát, a ServiceJetet;
- a DB Regio akkumulátoros üzemű Flirt Akku motorvonatát;
- az osztrák–svájci határon üzemelő Centovalli-vasútra érkező, keskeny nyomközű motorvonatot;
- az új, JK sorozatú berlini metrószerelvényt;
- az Eurolocking digitális biztosítóberendezést;
- és a Nova Pro forgalomirányító rendszert.
Talgo
A Magyar Vagon által felvásárolni óhajtott – az üzlet viszont egyre kevésbé tűnik megvalósíthatónak – spanyol cég a DB új IC-szerelvényeinek 105-ös sorozatú, Travca mozdonyát hozza el.
Tatravagónka
A cseh gyártó egy hattengelyes, Sdggmrss sorozatú, két félpótkocsi szállítását lehetővé tevő iker-zsebeskocsit állít ki, mely kifejezetten a nem daruzható, akár negyventonnás félpótkocsikhoz kínál megoldást.
Vossloh Rolling Stock
A német cég a Modula tehermozdony-családjának a hibrid üzemanyagcellás és az elektromos-akkumulátoros kivitelét, valamint a DE18-as mozdonyok Smarthybrid akkumulátorokkal ellátott verzióját prezentálja.
Ezeken felül jelen lesz többek között a cseh nemzeti vasút teherszállítási ága, a ČD Cargo Group is.
A dél-amerikai vasúttechnológiát ötvenöt cég képviseli majd az úgynevezett Brazil pavilonban.
A kedden kezdődő szakkiállítás eseményeiről folyamatosan számolunk majd be.
(Nyitóképünk forrása: ČD Cargo Group Facebook-oldala)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!