A hazai nagyvasút 2020-as eseményei, második rész

Károly Szabolcs   ·   2021.01.06. 16:30
balatonszemes_vasutallomas01

Életbe lép az alibi „járványügyi menetrend”, orosz kézbe kerül a Dunakeszi Járműjavító, itt a Regiojet, pörög a balatoni forgalom.

A hazai nagyvasúti történéseket figyelemmel követők a 2019-es mozgalmas év után kétezer-húszban sem unatkozhattak: megvalósultak várva várt vagy remélt beruházások és események, mennyiségileg rekordot érve el, de abszurd jelenetek is borzolhatták a kedélyeket. A fontosabb történéséket több részre bontva zanzásítottuk. Míg az első részben a tél végi és a tavaszi eseményeket vettük számba, jelen rész már 2020 mozgalmas nyarával foglalkozik.

Járványhelyzet = a burkolt vonalbezárás próbája?

A nyár több, nagy visszhangot kiváltó eseménnyel kezdődött. Az egyik ilyen a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) úgynevezett járványügyi menetrendje, mely június 6-án lépett érvénybe az ország 36 vasútvonalán a koronavírus-járványra és az annak következtében visszaeső utasmennyiségre hivatkozva. Az érintett vonalak többségén mindössze egy-két vonatpárt hagytak meg, a többi vonat helyett pótlóbuszok álltak forgalomba, abszurd helyzeteket idézve elő: egyes vonalakon például egyszerre közlekedett a pótlóbusz, valamint az üresen, utasok nélkül, szerelvényvonatként karbantartásra visszatérő vonat is.

Június elején a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) közbeszerzési eljárást írt ki egy, a budapesti kelenföldi pályaudvart és a Nyugati pályaudvart összekötő, a Duna alatt átvezetett vasúti alagút megvalósíthatósági tanulmányának elkészítésére. A projekt célja, hogy az elővárosok és a külső kerületek lakói sűrűbb és gyorsabb vasúti szolgáltatáshoz jussanak, amellyel a főváros számos pontját közvetlenül érhetik majd el.

A hónap elején az is kiderült, hogy részben orosz kézbe került az elmúlt évtizedben a magyar állam tulajdonában álló Dunakeszi Járműjavító (DJJ): a vállalat új tulajdonosai az orosz Transzmasholding (TMH) csoporthoz tartozó TMH International AG, valamint a Magyar Vagon Zrt. lettek. A partnerek az egyiptomi nemzeti vasút ENR által rendelt 1300 vasúti személykocsiból 680-at gyárthatnak le Dunakeszin, újjáélesztve a magyar vasútijármű-gyártást.

Természetesen megemlékeztünk az 1920. június 4-ei, a magyarság számára tragikus trianoni döntés századik évfordulójáról, több közlekedési ágazat, így a vasút szemszögéből is.

A nyár első hónapjának idusán a MÁV-Start és a Ganz Motor Kft. együttműködési megállapodást kötött annak érdekében, hogy közösen megtervezzék és kifejlesszék a vasúttársaság által a későbbiekben megépíteni tervezett különféle IC+-járművekhez, legelsőként a vezérlőkocsikhoz szükséges, kétszáz kilométer per órás sebességre alkalmas forgóvázakat.

A nyár elejével a pandémiára hivatkozva közel negyven vonalon álltak le szinte teljesen a vonatok (illusztráció: Joó Ferenc)

Június 17-én ismét rázúdult a Mihály-hegy oldala a 70-es vonalra Dömösi átkelés megállónál, ráadásul egy nap alatt kétszer is. A kő- és sártenger egy kilométer hosszan árasztotta el a vágányokat, valamint a 12-es főutat. Emiatt Zebegény és Nagymaros között július 13-áig egyik vágányon sem közlekedhettek a vonatok, az utasokat pótlóbuszok szállították. A térségben élők utazásának segítésébe még a Mahart is beszállt: vonatpótló hajójáratokat indított. A normális, kétvágányú közlekedés csak három és fél hónap után, november elsejével állt helyre.

Jaj, úgy élvezem én a strandot, avagy több Balaton, kevesebb Adria

Pandémiás helyzet ide vagy oda, június 20-án 2020-ban is elstartolt a nyári menetrend, melyben a MÁV-Start a korábbi évekhez képest továbbfejlesztette a kínálatot: minden korábbinál több intercity-kocsi közlekedett a Balatonhoz minden nap, még több térségből nyílt közvetlen kapcsolat a „magyar tengerhez”, a menetrendszerűség növelése érdekében pedig egyes vonalak menetrendjét is módosították. Az étkezőkocsikon ismét kaszált a Start: továbbra is rendkívül népszerűek a streetfood jellegű hamburgerek, és jócskán fogyott a sör is.

Június 30-án újabb nemzetközi járat indult el: a cseh Regiojet magánvasút az egyik Prága–Pozsony járatát hosszabbította meg Csornán és Ljubljanán át a horvát üdülővárosba, Fiumébe (Rijeka), ahonnan saját buszokkal szállította tovább az utasokat a tengerparti nyaralóhelyekre. Az éjszakai járat első útján az iho is jelen volt. A vasúttársaság nemzetközi fürdősvonatai egész nyáron szinte teljes foglaltsággal közlekedtek.

Július első napjával végre újraindulhatott hazánk és a szomszédos országok közötti nemzetközi közlekedés. Ennek örömére a MÁV-Start gyorsított eljárású közbeszerzést írt ki összesen huszonkét használt, jó állapotú fekvőhelyes és hálókocsi vásárlására a második nyári hónap elején. A járműveket a szlovák Wagon Service Traveltől vásárolták meg; a cég nemrégiben szerzett be új gyártású kocsikat, a használt, de felújított járműveket pedig tovább passzolta. A fejlesztésnek köszönhetően a MÁV-Start új éjszakai nemzetközi vonatokat indíthat és a meglévő járatok kapacitása is tovább bővülhet – mihelyst helyreáll a Covid miatt jócskán megcsappant nemzetközi utazási igény.

Szintén július elején további nyolc és fél milliárd forintos támogatáshoz jutott a Szeged és Hódmezővásárhely között épülő tram-train (vasútvillamos)-projekt. Az összegből lehívták a Stadlertől korábban megrendelt nyolc CityLink-vonaton felüli négy, opcionális szerelvényt – az alaprendelés első vonata a napokban érkezik meg Szentesre a gyártó spanyolországi üzeméből.

A pandémiás helyzet ellenére 2020-ban sem maradhatott el a retróhétvége a Balaton északi partján, amit ráadásul kétszer is megtartottak: először július 4–5-én, majd augusztus 1–2-án. A 29-es vonali vonatokat Nohab, Szergej, Csörgő és Púpos dízelgépek húzták Budapest, Székesfehérvár és Tapolca között, sőt, a MÁV Nosztalgia Kft. 424,247-es Bivaly gőzöse is dolgozott. A második körre ráadásul sötétzöld retrófestésűvé varázsolták a 149-es BDdf (ex BDt) Csörgő-vezérlőkocsit is, ezzel egy teljes Bhv-szerelvény szaladgálhatott nosztalgikus öltözetben – a szerelvényt H0 méretű modellben is be lehet már szerezni. A programok több ezer érdeklődött vonzottak, augusztus első két napja például a szezon addigi legforgalmasabb hétvégéjét hozta a Balatonnál.

Július 15-ével a MÁV stratégiai irányítása alá került a 2019 őszén országossá kiterjesztett Volánbusz Zrt., melynek célja, hogy a jövőben az ország valamennyi településén javuljon a közösségi közlekedési közszolgáltatás, a vidéki lakosok mobilitása, a városi és agglomerációs forgalom pedig a környezetkímélő közösségi közlekedésre terelődjön át.

Július végén elindult a Regiojet magánvasút Prága–Bécs–Budapest járata (fotó: Vörös Attila)

Stabilan halad a MÁV-Start CAF-gyártmányú nemzetközi kocsijainak felújítási programja. A termes és fülkés személykocsik, valamint a fekvőhelyes és az étkezőkocsik nagy része felfrissült, már szinte csak a hálókocsik vannak soron. Az első korszerűsített hálókocsi július második felére készült el: az új, egységes színtervet megszerző járművet wifivel, ledes olvasólámpákkal, érintésvédelemmel ellátott hálózati és USB csatlakozókkal látták el, az utastájékoztatási rendszer is új hangszórókat kapott.

Július utolsó napja is tartogatott szenzációt. A cseh Regiojet a nyári menetrendi időszakkal tervezte elindítani új, Prága–Budapest nemzetközi járatpárját, egy Prága–Bécs vonatpár meghosszabbításával, saját büdzséjére, a határzárak okán azonban előbb július elejére, majd végére kellett átütemezni a startot. Végül július 31-én futhatott be a Délibe az első sárga szerelvény. A cseh magánvasúti járatokra – melyeket aztán le is kellett fújni a szeptember elejével érkező második Covid-hullám okán ismét elrendelt határzárás okán – a MÁV-Start és az ÖBB járatainál is jóval kedvezőbb áron lehetett jegyeket váltani.

Augusztus elsejével a MÁV-Start és az ITM részben visszavonta a „járványügyi menetrendet”: tíz, főként mellékvonalon állt vissza a közlekedés a már megszokott mederbe.

Az államalapítás ünnepére két bemutatót is időzítettek a Vasúttörténeti Parkba: a MÁV Rail Tours ekkor leplezte le hivatalosan az egykori SOB-kocsikból álló MRT Expressz-szerelvényt, melyekkel nosztalgia- és élményvonatokat fog közlekedtetni országon belül és kívül. A Magyar Nemzeti Múzeum a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum és a Vasúttörténeti Park együttműködésével pedig az évtizedek óta tervezett, és az elmúlt öt év alatt rekonstruált Aranyvonat szerelvényével rukkolt elő.

Mivel a nyárra üdülni ment a karanténhelyzet is, így a lazítással visszatérhettek Magyarországra a Stadler szakemberei, ezért újraindultak a KISS-ek különböző futópróbái is. Az első fecske – szintén a 815 007-es – augusztus 24-én állhatott be ismét forgalomba, ekkor már Vác felé, a 70-es vonalon.

A nyár végére, iskolakezdésre elkészült, így visszaadták a forgalomnak a Nyugati pályaudvar és a Városligeti elágazás között alapjaiban megújult vasúti pályát, melynek köszönhetően az 5,6 kilométeres szakaszon ismét nyolcvannal haladhatnak a vonatok.

Hogy mi zajlott ősszel és télen, milyen fejlesztések kezdődtek el vagy fejeződtek be, arról cikksorozatunk következő, utolsó részében olvashatnak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek