Menetrendváltás Európa-szerte, íme a legfontosabb változások
Számos nemzetközi útvonalon javultak a napközbeni eljutási lehetőségek, egyre nagyobb teret nyernek az akkumulátoros motorvonatok.
A Wrocław és Prága közötti új szolgáltatással több lengyelországi város jutott közvetlen kapcsolatba a cseh fővárossal. A Krakkó–Berlin tengelyen több pluszjáratot indítottak, és Bécs is egy újabb közvetlen vonattal vált elérhetővé Krakkóból.
Koppenhága és Hamburg viszonylatában minden nap öt járatpár közlekedik. A vonatokat egyelőre elsősorban a Deutsche Bahn (DB) régebbi intercity-kocsijaiból állítják ki, melyeket a dán nemzeti vasút DSB új Vectron villamosmozdonyai húznak, amíg a DB által a Talgótól 2019 elején rendelt, 230 kilométer per órás sebességre alkalmas, új ICE-L ingaszerelvények első példányai meg nem érkeznek, várhatóan 2024 során. Ráadásul jövő nyáron növelni is fogják a járatok számát az útvonalon.
A nemrégiben létrehozott Berlin–Hannover–Amszterdam tengely intercityjein az ELL lízingcégtől bérelt, többáramnemű Vectron MS villanygépek váltották az eddig a DB és a holland nemzeti vasút NS által rendelkezésre bocsátott mozdonyokat. A Siemens-gépek viszont csak átmeneti megoldásnak számítanak, míg forgalomba nem állnak a Talgo-gyártású ICE-L-ek. A mozdonycsere elhagyásával az eddigi a 6 óra 20 perces menettartam így 5 óra 52 percre csökkent.
Az ÖBB várhatóan 2024 közepétől veti majd be nemzetközi forgalomban legújabb, a Siemens által Ausztriában gyártott Railjet-ingaszerelvényeit; az újgenerációs vonatokkal a München–Innsbruck–Verona útvonalon és más olasz városokba lehet majd eljutni.
Németországban a DB Regio új Siemens Desiro HC villamos motorvonatokat állított üzembe Bajorország szövetségi tartomány északi, Frankónia részén. Jövő júniusban egy újabb adag, már 190 kilométer per órás sebességre képes Desiro HC-flotta áll majd forgalomba a Nürnberg–Coburg–Erfurt útvonalon; a magasabb tempóra azért van szükség, mivel az Erfurt–Nürnberg nagysebességű vasútvonalon fognak közlekedni.
Egyre nagyobb teret hódítanak Németországban a felsővezeték nélkül, akkumulátoros üzemmódban is közlekedni képes motorvonatok. Például az ország északi részén az Errixx és Nordbahn magántársaságok folyamatosan helyezik forgalomba a Schleswig-Holstein tartomány közlekedési hatósága, a NAH.SH által a Stadlertől megrendelt ötvenöt Flirt Akku szerelvényt. Szászországban, a Lipcse–Chemnitz vonalon akkumulátoros Alstom-vonatok, a Fekete-erdei régióban, Offenburg környékén pedig Siemens Mireo Plus B szerelvények állnak forgalomba. A flották várhatóan jövő tavasszal válnak teljessé.
A DB Regio átvette a munkát a München és a szintén bajorországi Hof közötti, RE2 jelzésű regionális járatokon a Netinerától; viszont továbbra is a magántársaság feladata marad az Alex márkanevű München–Prága járatok üzemeltetése.
Ausztriában december 10-ével átadták a Klagenfurtot Graz-cal összekötni hivatott Koralm-vasút (Koralmbahn) Klagenfurt–Lavanttal szakaszát. A pálya villamosítása is elkészült, így az ÖBB villamos motorvonatokat ad ki rá. A Klagenfurt felől érkező vonatok Lavanttalon át Wolfsbergig közlekednek, egy szintén az elmúlt időkben villamosított pályán.
Svédországban a nemzeti vasút SJ átvette az MTR-től a Stockholm-környéki, SL márkanevű elővárosi szolgálatást. A svéd infrastruktúra-kezelő Trafikverkert szerint az új menetrend 52 különböző társaság szolgáltatásait egyesíti az országban – a 2022/2023-as „kottában” még 47 vállalat dolgozott együtt – számol be az International Railway Journal.
A menetrendváltásnak az európai éjszakai vonatokat érintő fejlesztéseiről itt írtunk.
(Nyitóképünkön még az NS egyik Vectronja húzza az Amszterdam–Berlin IC-t, a menetrendváltással azonban már az ELL-től bérelt Vectron dolgozik a vonatok élén – amíg forgalomba nem állnak a DB Talgo-ICE-L-jei. Kép forrása: DB AG / railtech.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!