InnoTrans 2024, harmadik nap

iho/vasút   ·   2024.09.27. 16:00
innotrans2024_3

Újgenerációs Frecciarossa, akkus és hidrogénüzemű Vossloh Modula, új Siemens-járművek – szeptember 26-án is volt mit nézni Berlinben!

A kishíján háromezer kiállítót felvonultató idei berlini InnoTrans utolsó napja is számos érdekességgel szolgált – az első napról ide kattintva olvashatnak, a második napról pedig itt találják a beszámolót.

A rendezvény harmadik napján sem unatkozhatott a több tízezer érdeklődő. Néhány fontosabb esemény az alábbiakban.

Indul a Modula!

A németországi, kieli, ám 2020 óta már kínai tulajdonú Vossloh Locomotives hivatalosan is elindította új Modula mozdonycsaládját az InnoTranson. A típust négy kivitelben kínálja a gyártó, melyeknél a dízel-, az akkumulátoros és a hidrogén-üzemanyagcellás üzemek kombinációját lehet alkalmazni.

Vossloh Modula BFC (kép forrása: Rolling Stock World / LinkedIn)

A mozdonytípusból kettőt hoztak el Berlinbe: az egyik gépbe akkumulátorokat és üzemanyagcellákat építettek be (BFC verzió) – ez a németországi duisburgi kikötőt üzemeltető Duisport Railnél fog dolgozni –, a másik pedig elektromos-akkumulátoros és 2400 kilowatt teljesítményre képes.

Emeletes Cityjet-KISS a Stadlertől

Az első kétszintes Cityjetet közösen prezentálta a svájci gyártó és a megrendelő Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB), mely negyvenegyet – húsz hatrészest és huszonegy négyrészest – szerez be a bécsi elővárosi és a környékbeli (alsó-ausztriai és burgenlandi) regionális viszonylatokra, egy összesen kétszáz motorvonatra érvényes keretszerződés részeként. A bemutatott jármű a 4734-es sorozatú, négyrészes flotta tagja.

Stadler KISS ÖBB Cityjet-színekben (kép forrása: ÖBB / x.com)

A Cityjet-KISS-eken kényelmes ülések, automata légkondicionáló rendszer, minden üléssoron konnektorok, ingyenes wifi-hálózat, valós idejű információkat megjelenítő monitorok és biztonsági kamerák növelik az utasok komfortérzetét. Az ajtóknál létrehozott alacsonypadlós kialakítás akadálymentes beszállást tesz lehetővé, az ajtók közelében kialakított többcélú szakaszok pedig variálható tereket nyújtanak, ahol a kerekesszékkel utazók állítható magasságú oldalsó asztalokat is igénybe vehetnek. A négykocsis vonatok százöt méter hosszúak és 373 ülőhelyet kínálnak, míg a hatkocsis garnitúrák százhatvan méteresek és 593-an ülhetnek le bennük. A Stadler-szerelvények maximális sebessége 160 kilométer/óra, a folyamatos teljesítményük négyezer kilowatt.

Újgenerációs Frecciarossa a Hitachitól

A Hitachi Rail bemutatta az olasz nemzeti vasút Trenitalia nagysebességű Frecciarossa 1000-es motorvonatainak legújabb generációját képviselő példányát, melyekből harmincat vásárol a vasúttársaság. Az első vonatot jövő decemberben vehetik át. A szerelvények Európa legfontosabb országai közül hétben közlekedhetnek majd.

Ez az első olyan Frecciarossa, melyet teljes egészében a Hitachi épített – a korábbi vonatokat a Bombardier Transportationnel közösen gyártották. A 202 méter hosszú, nyolckocsis vonat 360 kilométer/órás tempóra képes és ötszáz ülőhelyet kínál. Az Executive osztályon még több ülést és nagyobb csomagteret alakítottak ki, a vonat minden ülésénél található hálózati és USB csatlakozó, erősebb a wifi-jel, a mobilvétel pedig 5G-s. A bisztrórész is átalakult.

(kép forrása: Trenvista)

Az ETR1000-es sorozat műszakilag is megújult: az energiahasználat csökkentése érdekében újratervezték a vontatómotorokat, újak a forgóvázak, a vonatirányító és -felügyeleti rendszer, ezen felül belerakta új, mindent egy helyen kezelő HMax digitális eszközkezelő platformját is a Hitachi Rail.

A gyártó a típushoz olyan, a különböző időjárási viszonyokhoz megfelelő műszaki megoldásokon (hűtés, fűtés, szellőzés, légkondicionálás, por- és homokszűrés) dolgozik, melyeknek köszönhetően az ETR1000-eseket a hideg Kanadától a sivatagi Szaúd-Arábián át Ausztráliáig bárhol be lehetne vetni a világon.

ComfortJet és hidrogénvonat a Siemenstől

A Siemens Mobility az InnoTranson hivatalosan is átadta az első ComfortJet-szerelvényt a Cseh Vasutaknak (ČD). A német gyártó Vectrain-összeállítására építő, vagyis egy Vectron villamosmozdonyból és Vectouro kocsikból, valamint egy Vectron-orrú vezérlőkocsiból álló ingavonat 230 kilométer/órás közlekedésre alkalmas.

ComfortJet a Siemens és a Škoda kooprodukciójában. A vezérlőkocsi csak jövőre állhat forgalomba (kép forrása: railway-news.com)

A cseh vasúttársaság az összesen 555 ülőhelyet kínáló, kilenckocsis szerelvényeket nemzetközi távolsági forgalomban fogja bevetni, azonban egyelőre még vezérlő- és bisztrókocsi nélkül, mivel azok első példányait csak jövőre vehetik át. A ComfortJet-kocsikat a Škoda Transportation a Siemensszel együttműködve Csehországban, Ostravában gyártja le, a plzeni üzem pedig a központi kiegészítő áramellátó rendszereket állítja elő.

A ComfortJetek másodosztályú szakasza (kép forrása: Škoda Group Facebook-oldal)

A Siemens Mobility megmutatta Mireo-motorvonatcsaládjának a hidrogénhajtású Plus H verzióját is Berlinben – a német Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) regionális vasúttársaság 38-at vásárol a zéró emissziós járművekből, melyeket idén decemberben állítanak forgalomba. A bemutatott példánnyal egy próbamenetet is tettek Berlin Basdorftól Berlin Charlottenburgig. A gyártó szerint a Mireók egyesítik az innovációt és a fenntarthatóságot azokon a helyeken, ahol a villamosítás nem lehetséges vagy nem gazdaságos. A technológiával a Siemens jelentős mértékben járulhat hozzá a klímaváltozás elleni küzdelemhez.

 

 

Ausztrál Hyundai-emeletesek

A Hyundai Rotem leleplezte az ausztráliai Új-Dél-Wales állam közlekedési hatósága, a TfNSW számára épített, Mariyung elnevezésű emeletes villamos motorvonatok egyik első példányának motorkocsiját.

Az ausztrál TfNSW Hyundai Rotem Mariyung motorvonata (kép forrása: Rolling Stock LinkedIn-oldal)

A dél-koreai vállalat még 2016-ban nyert el egy összesen 610 kétszintes kocsi szállítására szóló megbízást. Az első vonatok tesztelése jelenleg is zajlik, a flotta mostanában, fokozatosan áll menetrend szerinti forgalomba. A nyolckocsis, 652 ülőhelyes, 160 kilométer/órás tempóval haladni képes szerelvények Sydney és Newcastle, valamint Lithgow és Kiama között, intercity-járatokon fognak dolgozni.

Az infrastruktúra-karbantartás is az InnoTrans egyik fontos szegmense

Lényeges a nagyvasúti és városi vasúti infrastruktúrák megfelelő karbantartása. Ennek érdekében a német vasúti infrastruktúra-kezelő DB InfraGo tizenötöt szerez be a Plasser & Theurer CatenaryCrafter 15.4 E3 típusú, villamos-akkumulátoros hajtású járműveiből. A várhatóan 2029-ben szolgálatba álló flotta a német–osztrák–svájci rendszerű, 15 kilovolt 16,7 hertzes váltakozó árammal betáplált felsővezetékről üzemelhet, delej híján pedig az akkupakk mozgatja, így alapvetően emissziómentesen dolgozhat. Ha viszont mégis elfogyna az energia, kiegészítő dízel-villamos generátort lehet igénybe venni.

A DB InfraGo is vásárol az ÖBB Infrastruktur által már beszerzett Plasser & Theurer CatenaryCrafterekből (kép forrása: Railway Gazette)

A járművek önerőből és vontatva is óránként akár százhúsz kilométeres sebességgel haladhatnak, ráadásul anyagok szállítására és tolatásra is bevethetők. A felsővezeték vizsgálatához egy daru áll rendelkezésre, kivehető kosárral és szabadon mozgó emelhető munkaállvánnyal, valamint munkavezeték- és hordozókábel-elhelyezővel. A gépet teljes hosszában végig lehet járni, javítva ezzel a biztonságot, mivel így a személyzetnek nem kell lelépni a pálya mellé. Az akár tizenegy főt ellátni képes személyzeti fülkében főzőfülke, szaniterek és műhely is található.

A villamos-akkumulátoros CatenaryCrafterekből az osztrák vasút pályavasúti ága, az ÖBB-Infrastruktur AG már rendelt huszonkilencet, a flotta első példányait hamarosan át is vehetik.

A német Robel metrókarbantartó szerelvénye (kép forrása: Robel Bahnbaumaschinen GmbH Facebook-oldal)

A német Robel Baumaschinen GmbH is elhozta Berlinbe a müncheni metró karbantartását végző Stadtwerke München (SWM) által rendelt tíz Rorunner E³ típusú, hibrid, villamos-akkumulátoros karbantartójármű első példányát. Az SWM nagy lendülettel korszerűsíti járműflottáját, a cél, hogy elsősorban villamos üzemű, alacsony zajszintű gépekkel dolgozzanak. A hibrid hajtásrendszernek köszönhetően a műveleti helyszínre és onnan vissza menetben vezetősínről, villamos üzemben közlekedhet a jármű, az akkumulátorok pedig több mind háromórányi üzemelést tesznek lehetővé az alagutakban, valamint a daru mozgatásához. Tartalékmegoldásként dízelgenerátor is elérhető.

Üzletek is köttettek az InnoTranson

Az SBB Cargo a Stadlertől rendelt villamosmozdonyokat. A felek Berlinben írták alá a megállapodást, mely értelmében összesen 129 új többáramnemű, interoperábilis, négytengelyes villanygépet vásárolhat a svájci vasúttársaság, első körben harminchatot. A korszerű mozdonyokat az európai vasúti teher- és személyszállításban már bizonyított és sikeres EuroLight, EuroDual és Euro9000-es típusokra építve alkotja meg a svájci gyártó. Az országspecifikus csomagokkal – beleértve a hagyományos nemzeti és az egységes európai vonatbefolyásolási rendszereket (ETCS) – ellátott vontatókat a zökkenőmentes, határokon átnyúló vasúti forgalomhoz optimalizálják majd, így ideálisak lesznek az európai teherszállításra.

A Stadlertől rendelt villamosmozdonyokat az SBB Cargo (kép forrása: Stadler Rail)

A Siemens is újabb megrendelést húzhatott be népszerű Vectron mozdonytípusához: a szlovákiai RS Lease vasútijármű-lízingcég egy összesen hatvanöt villamos mozdony vásárlását lehetővé tevő keretszerződést kötött a német gyártóval. A keretből első körben harminc többáramnemű (MS) Vectront hívnak le, a fennmaradó mennyiségből viszont villamos-dízel duálüzemű gépeket is lehet majd kérni. A mozdonyok 6400 kilowatt névleges teljesítményre és kétszáz kilométer oer órás tempóra képesek. Az RS Lease ezzel már harmadjára rendel Vectronokat 2017 óta, a flotta jelenleg kilencven Siemens-mozdonyt foglal magába.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek